'In Duitsland vinden ze Máxima's modestijl schandalig, maar verrukkelijk'

Tulpen, klompen en Máxima. Onze queen is één van de beste exportproducten van Nederland.
'In Duitsland vinden ze Máxima's modestijl schandalig, maar verrukkelijk'

Tulpen, klompen en Máxima. Onze queen is één van de beste exportproducten van Nederland. Zo komt onze koningin aan haar internationale Máx Factor!

LEES OOK: Grapje tussendoor: Dit zegt Máxima over de huidige situatie

Ze is al jaren het populairste lid van ons koningshuis. Maar niet alleen in Nederland zijn we dol op onze koningin. Ook de buitenlandse pers raakt niet uitgepraat over Queen Máxima. Wat is dat toch, dat ze ook over de grens met haar weglopen? Neem enkele Engelse bladen. Daily Mail kopte nog vrij recent dat Máx zo’n vrolijke indruk maakte en de HuffPost schreef: ‘Queen Máxima proves she is the coolest royal.’ In Frankrijk kwam Paris Match met: ‘La reine Máxima sort ses plumes’. Ofwel: koningin Máxima haalt haar veren uit de kast.

De Duitse Bunte ging ook los op haar looks met allerlei beelden: ‘Schimmer-Schminke & Glanz-Look: glamouröse neue bilder von Königin Máxima.’ Ook zonder letterlijke vertaling, snap je wel dat de Duisters vol lof zijn over Máx’ looks. Zelfs in Amerika houden ze haar in de gaten. Harpers Bazaar US schreef enthousiast over haar hoeden tijdens de Ascot paardenraces. Zomaar een greep uit de koppen van de afgelopen tijd. Het moge duidelijk zijn: in een Europa met soms wat al te degelijke prinsessen en koninginnen loopt niet alleen de royal pers weg met haar, ook gewone kranten en nieuwssites van over de hele wereld pikken graag een kiekje van Máx mee.

Het helpt dat ze in looks wat meer durft dan de gemiddelde royal. Het helpt ook dat ze een geweldige lach en drie fotogenieke dochters heeft én een internationale baan naast haar rol als koningin-gemalin, waardoor ze op het wereldtoneel zichtbaarder is dan haar collega’s.

Maar dan nog: van de meest recente vakantie in Lech publiceerde de Daily Mail liefst 22 foto’s, zonder uitzondering met Máxima erop. En deze titel, online de meest gelezen krant ter wereld, doet nu zelfs ook al verslag van de wat saaiere werkbezoekjes van HM (‘Feathered Fancy!’ ‘Gold Standard!’ ‘Royal Blue!’) waar de lezers vol adoratie op reageren: ze vinden haar knap, ‘hassle-free’ en ‘classy and likeable’

Dat de internationale pers zo goed weet wie Máxima is, is voor een deel uiteraard te danken aan het feit dat ze koningin is. Maar Nederland is eigenlijk te klein om wereldwijd te shinen met onze monarchie. De koetsen, tiara’s en avondjurken helpen wel in de beeldvorming, maar haar populariteit dankt ze vooral aan haar enorme internationale netwerk.

Dat komt voor een deel door haar positie - voor een Queen gaan deuren wat makkelijker open - maar vooral aan haar werk voor de VN. Wat best bijzonder is, want echt spetterend is de functie van UN Secretary-General’s Special Advocate for Inclusive Finance for Development (UNSGSA) nu ook weer niet. Ze heeft echter een goed team en geweldige dossierkennis. En ze reist vaak af naar ontwikkelingslanden om te lobbyen bij staatshoofden en regeringsleiders, dan wel door een akker te prakken om aan een boer te vragen of hij al kan bankieren met zijn phone. Het is iets wat je koningin Silvia van Zweden of koningin Letizia van Spanje niet snel ziet doen.

Meer lezen over Máxima? Je leest het in de nieuwe Beau Monde! Nu in de winkels, of je bestelt 'm via deze link.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5f0231e03e6c1', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });

Laatste nieuws