Twee jaar geleden ging de Amerikaanse Tawny Dzierzek in een klap viral toen ze een foto van haar gezicht vol blaren op Facebook deelde.
De blaren waren het resultaat van een behandeling tegen huidkanker. Op haar 21e werd er bij haar huidkanker geconstateerd nadat ze jarenlang wekelijks onder de zonnebank was geweest. In de tijd daarop, volgde een reeks pijnlijke behandelingen aan haar gezicht. Met haar foto probeerde ze anderen te waarschuwen voor de extreem zonnebankgebruik. Vandaag de dag blijkt dat het beeld veel impact heeft gehad.
Selfie
De foto werd ruim 105.000 keer gedeeld. Uit onderzoek van Preventative Medicine, blijkt dat mensen in dezelfde periode 162 procent keer meer op zoekwoorden als 'huid' en 'kanker' gezocht. Er werd 489 procent keer meer gezocht op 'huidkanker' en 'zonnebank' en 232 procent keer meer op 'huidkanker' en 'preventie'. Volgens deze studie zou deze selfie daaraan hebben bijgedragen.
"We kunnen tot de conclusie komen dat een post op sociale media van een gewoon persoon de aandacht van het grote publiek wist te trekken en dat er een significante toename was van de publieke betrokkenheid bij de preventie van huidkanker", aldus professor Seth Noar. "Deze verhalen kunnen een grotere impact hebben dan gelijk welke preventiecampagne."
BRON: HAPPY IN SHAPE, BEELD: ISTOCK