Dit is ‘skin fasting’ en zo kun je de huidtrend zelf toepassen

Soms geldt 'less is more' ook voor je huid.

Lees ook

Doorgaans vertroetelen we onze huid behoorlijk. Er zijn ontzettend veel skincare-producten op de markt, waardoor we al gauw een ochtend- en avondroutine van vijf stappen hebben. Soms is de liefde voor je huid echter simpelweg too much. Daarom wordt de tegenhanger van zulke routines, de ‘skin fast’, steeds populairder. Wij vertellen je wat die trend precies inhoudt en hoe je hem zelf kunt toepassen.

Skin fasting

In feite is skin fasting vergelijkbaar met een eliminatiedieet (denk bijvoorbeeld aan FODMAP). Het idee is dat je helemaal back to basics gaat met je skincare. Geen toners, geen serums, geen uitgebreide routines. Huidirritatie kan namelijk ook komen doordat je te veel verzorgingsproducten gebruikt. “De schoonheidsindustrie is behoorlijk verzadigd, en nu online shoppen de norm is geworden, hebben mensen de kans niet meer om één-op-één een consultatie te doen met een dermatoloog of schoonheidsexpert om te bepalen welke producten voor hun huid werken”, aldus dokter Simran Sethi.

Wat je doet

Door zoveel mogelijk stappen uit je skincare regimen te halen, geef je je huid ruimte om op adem te komen. Vanaf daar kun je vervolgens uitzoeken wat je gezicht écht nodig heeft voor een gezonde glow. “Voor een effectieve skin fast raad ik aan om met de meeste producten uit je routine te stoppen. Probeer in plaats daarvan de switch te maken naar alleen een zachte cleanser en een moisturizer die rijk is aan lipiden”, zegt Sethi.

Hoe zit het met zonbescherming? “Kies niet voor een zonnecrème met een chemische beschermlaag, maar ga voor zonbescherming op basis van een fysieke beschermlaag, met zink of titaniumoxide”, aldus Sethi. Dit houd je vervolgens twee à drie weken vol, waarmee je huid de kans heeft om ook z’n natuurlijke bescherming weer op te bouwen. Vervolgens begin je één voor één weer verschillende producten te introduceren aan je huid. Dit doe je in perioden van twee weken. “Dit helpt je identificeren voor welke producten je huid zo gevoelig was voor je met de skin fast begon”, vat dokter Sethi samen.

Wat is het nut ervan?

Sethi legt uit: “Skin fasting is een goede manier om je huid weer te kalmeren en de natuurlijke lipidelaag herop te bouwen. Die laag voorkomt dat allergenen en vervuilende stoffen je huid binnendringen en beschadigen. Ook helpt het de vochtbalans in je huid te behouden.” Als je dus te veel scrubt, smeert en poetst, beschadig je die laag onbedoeld. Hiermee kun je klachten creëren zoals een brandend gevoel, jeuk, puistjes of droogheid. “Wanneer een cliënt bij ons komt met dit soort problemen, doen we eerst een skin fast van minstens drie weken”, vertelt Sethi aan Coveteur. “Daarna herintroduceren we stap voor stap de producten die de cliënt nodig heeft in de routine.”

Ook proberen?

Mocht je nu direct je hele skincare shelf willen wegdoen, dan raden we je aan daar nog even mee te wachten. Een geïrriteerde huid is namelijk niet direct een teken dat het tijd is voor een skin fast. Als je huid er stevig en zichtbaar gehydrateerd uitziet, is de lipidelaag van je huid waarschijnlijk gewoon in orde. De oorzaak van die huidirritaties kan dan dus ook iets anders zijn, dus kun je je skincare routine gewoon blijven volgen. Goed om te weten!

Bron: Marie Claire | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook