Ze drukken met hun stijl en personality een stempel op de (mode)geschiedenis. Wie zijn die smaakmakers van toen en nu, en wat maakt hen zo onvergetelijk? Vandaag nemen we Diane von Furstenberg onder de loep. Haar handelsmerk: wikkeljurk (duh!), kleine en grote printjes, alle kleuren van de regenboog, brede lach, losse golvende lokken, statement sieraden.
Iconisch item
De wikkeljurk. We hebben er allemaal wel een in de kast. Het is zo’n ingebakken mode-item dat je haast vergeet dat ook dit design door iemand bedacht is. En wel door Diane von Furstenberg. Zij zag in 1972 de dochter van Amerikaanse president Nixon op tv in een wikkeltop en rok en besloot die twee te combineren tot één kledingstuk. De wikkeljurk werd een instant succes (15.000 exemplaren per week verkocht), was geschikt voor elke lichaamsvorm, sierde het lijf van menig celeb (Gloria Steinem, Betty Ford) en werd de outfit van de jaren zeventig; symbool van de seksuele vrijheid en vrouwelijke kracht. Geschikt voor kantoor (wat strakker aangesnoerd) en nachtclub (losjes om het lijf).
Dit bericht op Instagram bekijken
Rolmodel
“Het is meer dan een jurk, it’s a spirit,” aldus Diane, die snel een rolmodel werd. Ze sierde vele tijdschriftcovers als powervrouw. Diane had een luxueus leven kunnen leiden als echtgenote van prins Egon von Fürstenberg, met wie ze trouwde in 1969 en twee kinderen kreeg, maar haar onafhankelijkheid was altijd belangrijk voor haar. “Ik wilde geen onbeduidend meisje zijn dat hogerop was getrouwd.” Die hang naar vrijheid kan te maken hebben met de achtergrond van haar moeder, een holocaust overlevende die Diane had geleerd om te strijden voor waar ze in geloofde. De ontwerpster, geboren op 31 december 1946 als Diane Halfin, groeide op in Brussel als kind van Joodse ouders. Ze studeerde eerst Spaans in Madrid, daarna economie in Genève. Daar ontmoette ze prins Egon: bankier, mode- en interieurontwerper en lid van de Duitse aristocratische familie Fürstenberg.
Merk
Tijdens een stage in Italië bij een textielfabriek was Diane al bekend geraakt met diverse stoffen en materialen en maakte ze voorzichtig haar eerste ontwerpen. Voor haar huwelijk met Egon ontwierp ze dan ook haar eigen trouwjurk, die ze liet maken door modehuis Dior. Het stel verhuisde naar New York waar ze deel uitmaakten van de high society en vaste bezoekers werden van de beroemde club Studio54. Dankzij haar aristocratische status gingen de deuren voor Diane open, ook in fashionland. Aangemoedigd door onder anderen Vogue-hoofdredactrice Diana Vreeland, stelde ze een collectie samen die geshowd werd in het Gotham Hotel in New York in 1970. Het merk DvF was geboren en al snel - vooral dankzij het succes van de wikkeljurk - volgden schoenen, accessoires, cosmetica en parfum.
Scheiding
In 1983 was het echter even klaar voor Diane. Ze scheidde van prins Egon (maar hield zijn achternaam), zette haar business op een laag pitje, vertrok naar Parijs en startte met haar toenmalige geliefde een uitgeverij. Zeven jaar later kwam ze terug in Amerika en blies samen met schoondochter Alexandra haar iconische wrap dress nieuw leven in. Die bleek nog even populair, en ze creëerde diverse productlijnen, van beachwear tot interieuritems. Langzaam geeft Diana (nu 75) het modestokje over aan kleindochter Talita, die gefascineerd raakte door mode nadat haar oma haar had meegenomen naar Florence voor een fashion-tripje. Al is Diane zelf nog lang niet klaar.
Tekst: Davina Harte | Foto: Brunopress, Instagram
- - New York - NY - 20181105 - 2018 CFDA Vogue Fashion Fund Brooklyn Navy Yard, NY - - Janet Mayer/Startraksphoto.com - - This is an editorial, rights-managed image. Please contact INSTAR Images for licensing fee and rights information at sales@instarimages.com or call +1 212 414 0207. This image may not be published in any way that is, or might be deemed to be, defamatory, libelous, pornographic, or obscene. Please consult our sales department for any clarification needed prior to publication and use. INSTAR Images reserves the right to pursue unauthorized users of this material. If you are in violation of our intellectual property rights or copyright you may be liable for damages, loss of income, any profits you derive from the unauthorized use of this material and, where appropriate, the cost of collection and/or any statutory damages awarded