In de nieuwste Beau Monde voelen we niemand minder dan Moïse Trustfull aan de tand over haar ondernemingen en haar ambities. Hoewel ze opgroeide met bekende ouders (voormalig topvoetballer Orlando en tv-presentatrice Quinty), heeft ze ook gemerkt dat dit niet altijd in haar voordeel werkte. "Het is jammer dat mensen denken dat het daarom makkelijker voor mij is dan voor een ander."
Armbandjes maken
De weg naar ondernemerschap verliep voor Moïse heel natuurlijk. "Als kind maakte ik bijvoorbeeld al dertig tekeningen die ik voor vijftig cent aan mensen in de wijk verkocht. Zo haalde ik geld op voor het dierenasiel. Een paar jaar later, in 2012, ben ik begonnen met het maken van armbandjes op het strand van Mallorca", vertelt ze.
En dat breidde zich al snel uit. Nadat de verkoop op de hockeyclub goed liep, besloot ze een eigen Facebook-pagina voor haar sieraden te maken. "Social media en online marketing bestond eigenlijk nog niet en ik durf wel te stellen dat ik daarin een van de eersten was", aldus Moïse. "RTL Boulevard pikte dat nieuws op en ik weet nog dat ik tijdens de opnames in paniek raakte: moet ik me nu inschrijven bij de Kamer van Koophandel? Want ik wilde natuurlijk geen boete, omdat ik me nog niet geregistreerd had. Zeventien was ik, toen ik me inschreef."
'Ik werkte als een van de eersten met social media en online marketing'
Langer kind zijn
Al op jonge leeftijd was ze druk met ondernemen, en dat betekende: hard werken! "Achteraf gezien had ik misschien langer kind willen zijn, omdat ik al behoorlijk jong die extra verantwoordelijkheden had", geeft Moïse toe. "Op school maakte ik in de pauzes en tussenuren de sieraden om mijn voorraad aan te vullen. En na school ging ik snel naar huis om mijn bestellingen voor zes uur op de bus te doen. Soms wel dertig of veertig per dag."
Inmiddels is haar small business zeker niet klein meer, en naast haar eigen modemerk runt de onderneemster ook een aantal grote business ventures. ByMoïse kreeg een eigen winkelpand, samen met haar vriend Kaj startte ze een pettenmerk én ze opende samen met twee vriendinnen meerdere succesvolle horecaondernemingen.
Tropenjaren
Hoewel ze enorm van haar restaurant Poppy's houdt, dat ze samen met vriendinnen Britt Scholte en Carola Kirschbaum heeft, zou ze het niemand aanraden om een horecabedrijf te beginnen. "Het duurt namelijk jaren voor je uit de kosten bent en echt winst gaat maken", legt Moïse uit. "Uiteindelijk is het hetzelfde als bij mijn winkel: ik ben er 24/7 mee bezig. Alleen nog veel intenser, omdat de verantwoordelijkheden veel groter zijn."
Horeca mag dan niet haar ultieme droom zijn, ze koestert de ervaringen wel. Moïse: "Ik word straks dertig en kan wel zeggen dat ik een webshop, fysieke winkel, pettenmerk en restaurant heb of heb gehad. En wie weet wat de toekomst nog meer brengt... Voor dit komende jaar hoop ik in ieder geval wat meer rust en balans te vinden, want het zijn wel echt tropenjaren geweest."
Nepobaby
Af en toe krijgt Moïse wel te maken met vooroordelen vanwege haar bekende familie. "Dat mijn ouders bekend zijn, heeft voordelen, maar soms ook niet. De bekendheid is fijn als ondernemer, maar het is jammer dat mensen denken dat het daarom makkelijker voor mij is dan voor een ander. Nepobaby is zo’n lompe term, en ik herken me daar helemaal niet in. Ik werk zelf keihard om van mijn bedrijven een succes te maken. En mijn ouders? Die geven me feedback, onvoorwaardelijke support en liefde."
Dit artikel is een fragment uit een groter interview met Moïse, afkomstig uit de nieuwe Beau Monde. Hierin vind je bovendien ook interviews met Bettina Holwerda, Daniel Boissevain en Dyantha Brooks, net als héél veel glamournieuws en Beau Monde's grote jaarhoroscoop. Nu te koop in de winkels of via Tijdschrift.land!
- Stef Nagel