Josh Veldhuizen (37) staat aan het hoofd van JOSH V, haar internationale modemerk. Ooit - in 2011 - was ze te zien in haar eigen realitydocu Modemeisjes met een missie. "Dat was een grote leerschool voor mij als ondernemer."
Realitydocu
In 2011 verschijnt Josh Veldhuizen met haar realitydocu Modemeisjes met een missie op nationale tv, en is ze in één klap een bekend gezicht. Anno nu maakt ze furore met haar eigen label, JOSH V. Wanneer we vragen of ze met de kennis van nu haar realityserie weer op tv zou brengen, antwoordt ze: "Nee, dat denk ik niet. Het heeft me wel wat gebracht: door de serie groeide ik snel op social media, met duizenden volgers tegelijk. En zij waren de eerste klanten van mijn modemerk."
Faillissement
Josh ontwikkelde samples van haar eerste collectie, schreef het format en het script en verkocht dit voor twee ton aan RTL. De twee ton hevelde ze over naar Global Star Media, het productiebedrijf van Peter Gallas. Een grote prestatie, maar helaas ging niet alles van een leien dakje.
Zo bleek achteraf dat Global Star Media op het randje van faillissement verkeerde en er alles aan deed om te bezuinigen op het budget. "Er waren wel wat rare dingen tijdens het filmen: zo zou er volgens het script in het buitenland gefilmd worden. Maar het productiebedrijf besloot dat we niet naar het buitenland, maar naar de Gamma zouden gaan. Ik fronste mijn wenkbrauwen, maar gaf me er ook aan over: ze zullen het wel weten", aldus Josh. Op dat moment wist Josh nog niets van de problemen die het bedrijf had. Na de zesde aflevering kreeg Josh het te horen: het geld was op en het bedrijf ging failliet.
Gelukkig had ze vooraf alles contractueel vastgelegd, zo kon ze nog laten snijden in de afleveringen tot het haar naar de zin was. "Uiteindelijk lag ik nog te huilen in mijn bed toen het eindelijk op televisie kwam", blikt Josh terug op het programma.
Mode-missie volbracht
De dag na de eerste aflevering lag haar allereerste collectie in de winkels, en gelukkig verkocht het direct goed. "Het was fijn voor mij dat mijn missie in de serie - een eigen modemerk succesvol oprichten – in die zes afleveringen in ieder geval behaald was. Dat ik JOSH V zo op de kaart had gezet. Nu weet ik ook dat die ervaring een enorme leerschool is geweest, voor mij als ondernemer." Zomaar met iemand in zee gaan? Daar denkt Josh nu wel beter over na.
Ondanks dat haar realitydocu natuurlijk de nodige publiciteit heeft opgeleverd voor JOSH V, weet Josh het zeker: ook zonder Mode-meisjes had ze haar missie volbracht. En weer opnieuw de reality in? Daar hoeft Josh niet aan te denken. "Het voegt niets toe, ik ben al druk genoeg en heb nog steeds niet de ambitie om een BN’er te zijn", vertelt Josh.
Dit artikel is deel van een interview met Josh Veldhuizen uit de allernieuwste Beau Monde, die vanaf vandaag in de winkels ligt.
Interview: Agnes Hofman | Beeld: NL Beeld