Glamour met een knipoog

Ramona Koonings: ‘Mensen willen voor één keer ervaren hoe het is om een prinses te zijn’

Ramona Koonings (43) is CEO en eigenaar van de grootste buidsmodewinkel ter wereld en kocht een heus kasteel in Valkenburg aan de Geul: The Wedding Castle. In gesprek met Beau Monde vertelt ze over haar miljoenenbedrijf, het moederschap en haar deelname aan ‘Say yes to the dress’ en ‘Married at first sight’. 

Ramona Konings

Ramona Koonings is sinds haar zeventiende CEO en eigenaar van Koonings Bruidsmode, dat inmiddels niet meer ‘gewoon’ de grootste bridal winkel ter wereld is. Nee, de ambitieuze ondernemer blijft uitbreiden en voegde onlangs zelfs een heus kasteel toe aan haar bedrijf waar sprookjes tot leven komen. “Ik vind het oprecht heel leuk om 24 uur per dag, 7 dagen per week te werken.”

Groot succes

Met het volste vertrouwen ging ze op haar zeventiende aan de slag - met twaalf personeelsleden in dienst. Inmiddels zijn dat er 100 geworden. "Enkele dames uit de begintijd zijn er nog. Daar ben ik trots op en ik ben de eerste om toe te geven dat we het allemaal samen hebben gedaan. Zij gaven me vanaf het begin het vertrouwen. Als er twijfel was, over mij als zeventienjarige eigenaar, dan hebben ze dat nooit laten merken."

‘Mensen - en zeker bruiden - willen voor één keer ervaren hoe het is om een prinses te zijn’

Haar ambitie en ondernemersdrang komen niet uit het niets. "Wij hadden het vroeger niet breed thuis. Begrijp me niet verkeerd, het ontbrak me aan niets, maar luxe... nee, dat was er niet." Dat inspireerde Ramona om toekomstige bruiden, die naar haar mening vaak ook zo leven, voor één dag prinses te laten zijn. "Met alle aandacht, een leuke gift en - als ik in de winkel ben - persoonlijke tips van mij", vertelt ze. "Het is echt een magische sprookjeswereld, vanaf het moment dat je binnenstapt. Precies zoals ik dat als zeventienjarige voor me zag."

De grootste van Nederland

Ramona wilde de grootste van Nederland worden, en dat is haar gelukt. "Daarvoor moesten we ons onderscheiden en dat deden we door ons ook op de ouders van de bruid en bruidegom te richten." Ze opende een dames-boetiek en een aparte zaak voor herenmode, die zo snel groeiden dat ze verhuisden naar een groter pand. Sinds 2018 is dat The Wedding Palace geworden: een totaalconcept voor de bruid - met 4.500 jurken - en haar familie. Inmiddels heeft ze daar een kasteel aan toegevoegd: The Wedding Castle. Eind september was de opening in sprookjesachtige sfeer. Of ze dit grote succes had verwacht? "Ja, eerlijk gezegd wel. Ik ben namelijk van huis uit gewend om keihard te werken in het loonbedrijf van mijn vader. Als kind ging ik al mee om aardappels te rooien en daarna te sorteren."

Marketing-truc

De ambitieuze ondernemer was te zien in Say yes to the dress en Married at first sight. Een hele bewuste keuze: “Ik ben in de eerste plaats ondernemer, en een programma als Say yes to the dress bleek marketingtechnisch heel verstandig. Dat heeft de winkel een boost gegeven", vertelt ze. Maar ze blijft nog steeds dezelfde Ramona die het liefst 24/7 aan het werk is - van inkoop voor de winkels tot de ontwikkeling van het kasteel. "Ik bedenk het hele concept, van planning tot en met interieur en afwerking. En ja, als het kasteel in Valkenburg straks loopt, met een bruidsmodewinkel, schoonheidssalon, restaurant en hotel dan zal ik zeker even ontspannen. Maar niet te lang, want tegen die tijd is er vast weer een nieuwe droom die ik wil en ga verwezenlijken.”

Meer glamour om de oktobermaand mee door te komen? Dit artikel is deel van een uitgebreid interview met Ramona Koonings uit de nieuwste Beau Monde. Nu in de winkels én verkrijgbaar via Tijdschrift.land!

Celebrity
  • Beau Monde
  • Peter Woods, Mieke Kanters