Er werd een Instagram-account aangemaakt, er werden potjes jam uitgedeeld aan rijke vrienden...en daar hield het op. De officiële lancering van American Riviera Orchard, het grootste lifestyle-merk van hertogin Meghan Markle, laat nog altijd op zich wachten. Het lijkt er nu op dat dit nog wel even kan duren, omdat de hertogin met tegenslag na tegenslag te maken krijgt.
Made by Meghan
Het leek een gouden greep voor la Markle: voor haar huwelijk hield ze er immers al een lifestyle-blog op na, The Tig, en met haar verfijnde gevoel voor smaak, duurzaamheid en kwaliteit zou een eigen lifestyle-merk een perfecte match zijn. Toch?
Helaas wil dat luxe lifestyle-label niet bepaald van de grond komen. En de voornaamste reden hiervoor zijn problemen rond de naam van het merk – één van de weinige dingen die het label wél op orde leek te hebben.
American Riviera Orchard
Volgens Tatler is er bij het Amerikaanse trademark-kantoor namelijk een klacht binnengekomen van een ander bedrijf over de naam 'American Riviera Orchard'. Het gaat hier bovendien niet om een kleine partij, maar om het bedrijf Harry & David, dat al in 1934 werd opgericht en jaarlijks zo'n twee miljard euro omzet draait. Zij hebben het trademark op de term 'Royal Riviera', en menen dat er verwarring zou kunnen ontstaan tussen hun merk en het label van de hertogin.
Naar verluidt is dit bezwaar inmiddels zelfs al gegrond verklaard en moet Marco Wright, een prominente advocaat van het Trademark Office, zich er nu persoonlijk over buigen.
Meer slecht nieuws
Bovendien zijn er meer beren op de weg voor de lancering van Meghans merk. Zo kreeg de Duchess of Sussex vorige maand al te horen dat de term 'American Riviera' een te breed begrip zou zijn om te kunnen claimen. De locals van Santa Barbara zouden namelijk ook aan hun eigen regio refereren als de 'American Riviera'. Dat Meghan hier het woordje 'orchard' aan toevoegt, kan de boel helaas niet redden.
De regionaam moet gewoon ingezet kunnen worden door alle lokale bedrijven, weet het National Business Register te melden, en daarom is het niet wenselijk dat iemand de term claimt.
Hoewel deze opstapeling van slecht nieuws een flinke domper moet zijn voor Meghan, kun je je natuurlijk afvragen of dit niet simpel te voorkomen was. Budget voor een trademark-expert moet er wel zijn in Montecito, toch? Het valt te hopen dat Meg de etiketten nog niet op haar volgende lading geplakt heeft. Op dit moment klinkt het namelijk alsof dat langverwachte label nog voor z'n lancering ten dode is opgeschreven...
- Tatler
- NL Beeld