7 dingen die je kunt eten als je stress hebt

De zomervakantie is in zicht. Het vooruitzicht van een vakantie naar de zon is goed, maar de periode voordat je kan onts...

Lees ook

De zomervakantie is in zicht. Het vooruitzicht van een vakantie naar de zon is goed, maar de periode voordat je kan ontspannen kan behoorlijk hectisch zijn. Stress slaat toe! In gespannen periodes is het des te belangrijker om goed voor jezelf te zorgen. Wist je dat je stress kunt verminderen door de juiste dingen te eten? 

In tijden van stress grijp je vaak naar een reep chocola of een zak chips. Want hé, je bent al zo zielig en lekker eten maakt jouw dag een beetje beter. Maar eigenlijk voel je je na zo’n vreetkick alleen maar slechter. Toch is er nog goed nieuws. Eten tijdens stress is niet per se slecht! Sterker nog, jouw stress kan verminderen door de juiste dingen eten. Hier vind je een aantal uitstekende opties:

  1. Havermout met bessen en walnoten
    Dit is één van de beste maaltijden om te eten als je gestrest bent. Snelle suikers moet je vermijden als je last hebt van stress. Suikerschommelingen zorgen voor minder energie, concentratie en productiviteit. Havermout bevat langzame suikers en dat zorgt ervoor dat je energieniveau op peil blijft. Walnoten bevatten omega-3. Door de bessen krijg je een vitamine C boost, wat leidt tot afname van de stressreacties.
  2. Vette vis
    Vette vis is ook enorm goed om stress te verminderen. Vette vis bevat omega 3-oliën die je nodig hebt om lekker te slapen. Daarbij zorgen de oliën er ook voor dat je geen suiker cravings krijgt.
  3. Heet water met citroen of kamille
    Als je gespannen bent kun je frisdrank en cafeïnehoudende dranken beter vermijden. Kies liever voor heet water met citroen of kamille. Water zorgt ervoor dat de afvalstoffen worden afgevoerd. Citroen geeft je een vitamine C boost en zorgt ervoor dat je je fris en wakker voelt. Door kamille ontspan je.
  4. Cashewnoten
    Als je stress hebt dan gaan veel vitaminevoorraden er razendsnel doorheen. Noten zitten bomvol goede stoffen zoals magnesium om die vitaminevoorraden aan te vullen. Let op: kies voor ongezouten noten.
  5. Pure chocola (minimaal 70%)
    Goed nieuws: je hoeft die reep chocola niet te laten liggen! En er is een hele goede reden dat je elke keer naar die reep wilt grijpen. Pure chocola van minimaal 70% zit bomvol antioxidanten. Ook maak je meer endorfine (beter bekend als het geluksstofje) aan en vermindert je bloeddruk als je chocola eet.
  6. Groene smoothie met bladgroente
    Maak een groene smoothie met broccoli of boerenkool. Bladgroente bevatten glucosinolaten, die helpen met het ontgiften van stresshormonen in de lever.
  7. Quinoasalade
    Als je gestrest bent kun je het best een quinoasalade maken als avondeten. Quinoa bevat veel proteïne en magnesium, die ervoor zorgen dat je langdurig vol zit en dus minder snel naar zoetigheid verlangt. En het houdt je suikerschommelingen op peil. Verse groente bevatten ook genoeg goede stoffen die je kunt gebruiken.

Lees ook:

Laatste nieuws

Zie ook