Reken maar dat het juninummer van de Engelse Vogue een bestseller wordt, met hertogin Kate erop. Reden om eens te kijken welke andere royal covergirls in zee zijn gaan met een glossy.
Het is geen geheim: zet een royal op de cover van een tijdschrift en er worden meer exemplaren van verkocht. Al helemaal als de prinses van dienst er ook nog officieel voor heeft geposeerd. Voor prinses Diana maakte af en toe in zee gaan met een redactie deel uit van haar mediastrategie. Ze pitchte er niet alleen zichzelf mee, maar ook de goede doelen waar ze beschermvrouw van was.
Diana's spreekbuis: Vogue
Mary de Marketingprinses
Prinses Mary van Denemarken scoorde eveneens een Vogue-cover, maar werkt toch vooral samen met Women's Weekly. Dat is een Australisch vrouwenblad waarin ze al "Ik heb de geweldigste man ter wereld" zei en verklaarde: "Deel van me zal altijd Australisch zijn, dat is wie ik ben." Terwijl ze toch echt uit Nieuw-Zeeland komt. Hoe dan ook: heerlijke interviews en prachtige foto's met onder andere haar dochters, #HintKoninginMáximaInBeauMonde!
Stralend op Euro Woman
Mary's meest recente cover is die van het Deense blad Euro Woman. Het interview gaat vooral over haar werk als beschermvrouw van de internationale Women Deliver Conference (16-19 mei in Kopenhagen). Ze gaat 20 (!) pagina's in vrouwenrechten, gezondheid, gelijkheid en het belang van meer 'inclusiveness' (zeg maar: dat iedereen mag meedoen) op de arbeidsmarkt. "Mannen en vrouwen zijn verschillend," zegt ze. "Dat is een feit. Er moet ruimte zijn om ieders sterke punten te laten zien."
Noorderlicht voor Mette-Marit
Mette-Marit is erg spaarzaam met het weggeven van fotosessies, maar verscheen wel in de Noorse Elle ter ere van haar 40ste verjaardag. Het interview stelde niet veel voor: slechts een paar zinnen over hoe trots ze is op haar dochter, hoe belangrijk vrienden en familie voor haar zijn en hoe blij ze is met de dingen die ze als prinses heeft kunnen doen. Het leverde gemengde reacties op. "Als je het dan toch doet, doe het dan ook goed," aldus haar schoonzus, prinses Märtha Louise.
Máxima door Erwin Olaf
Charlene's Miss Match
Prinses Charlene van Monaco verkiest Paris Match als favoriete medium voor kiekjes van haar en haar bestaan als prinses. De samenwerking verliep in het begin niet helemaal zoals gewenst. We hebben geen idee hoe deze Serene Hoogheid (hoe 'antidepressiva' is deze blik?) in een satijnen gordijn op de cover is beland. Compleet met de Ocean Tiara die ze nooit draagt en de weinig overtuigende ondertitel: 'Ik heb mijn rol gevonden'. Pas recent gaan de sessies beter; schattige kids helpen iedereen om wat meer lol ? in een fotosessie te krijgen.