doDisplay('div-gpt-ad-BeauNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-6146160297010 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6146160297010 img{#fig-6146160297010 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-6146160297010 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6146160297010 img{#fig-6146160297010 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Waarom een rustige wandeling net zo effectief is als hardlopen

Rekenen maar: zo lang moet je wandelen om een halve kilo af te vallen

Nu het mooie weer in aantocht is, wordt het stukken makkelijker om dagelijks stappen te zetten.
@media (max-width: 679px){#fig-61461602982f5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61461602982f5 img{#fig-61461602982f5 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61461602982f5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61461602982f5 img{#fig-61461602982f5 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61461602982f5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61461602982f5 img{#fig-61461602982f5 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61461602982f5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61461602982f5 img{#fig-61461602982f5 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Wandelen

Wandelen is uitgegroeid tot een nationale hobby en met het mooie lenteweer zullen er alleen maar meer mensen de wandelpaden afstruinen. Maar in hoeverre kan zo'n wandeling nou helpen om een afvaldoel te behalen?

doDisplay('div-gpt-ad-BeauNL_in-content_top_article');

Halve kilo

We kennen het principe van afvallen inmiddels: je moet meer calorieën verbranden dan je eet. Maar met welk calorietekort behaal je dan een winst van een halve kilo afvallen? Het Voedingscentrum weet daar meer over. Volgens de instelling moet je 7000 calorieën verbranden om een kilo kwijt te raken. Voor een gewichtsverlies van een halve kilo moet je dus 3500 calorieën (extra) verbranden.

Wandelen

Met wandelen verbrand je minder calorieën dan met andere intensievere sporten, maar ook met wandelen kan een gewichtsverlies behaald worden. Daarbij is het vaak makkelijker vol te houden dan een rigoureus fitnessprogramma. Als je een half uur stevig doorloopt, kun je wel 150 tot 200 calorieën verbranden, al ligt het er wel aan hoeveel je weegt.

Calorieverbruik berekenen

Je kunt heel makkelijk uitrekenen hoeveel calorieën jij verbrandt door een half uurtje te wandelen. Je doet dit met de MET-waardeformule. Met deze formule bereken je hoeveel calorieën je met een behaalde handeling verbrandt per minuut. De MET-formule ziet er als volgt uit:

MET-waarde x 3,5

Uitkomst x gewicht in kilo’s

Uitkomst / 200

Voor een rustig wandeltempo geldt een MET-waarde van 3,5. Voor stevig doorwandelen geldt een MET-waarde van 4,3.

Voorbeeld

Stel, je weeg 70 kilo en je gaat stevig wandelen. Dan ziet de formule er als volgt uit:

MET-waarde 4,3 x 3,5 = 15,05
15,05 x 70 kilo = 1053,5
1053,5 / 200 = 5,26

Een persoon van 70 kilo verbrandt dus 5,26 calorieën per minuut door flink de pas erin te houden. Vermenigvuldig dit met 30 minuten wandelen en de persoon in kwestie verbrandt 157,8 calorieën door een half uurtje stevig te wandelen.

Wandelen om een halve kilo af te vallen

Terug naar die 3500 calorieën, want die moet je dus verbranden om een halve kilo af te vallen. In dat geval deel je de 3500 calorieën door de hoeveelheid calorieën die jij per half uur verbrandt door stevig te wandelen. Nemen we de 70 kilo uit het voorbeeld? Dan moet iemand van 70 kilo 22 keer een half uur wandelen om een halve kilo af te vallen, zonder aanpassingen te maken in het eetpatroon. Wandelschoenen aan!

doDisplay('div-gpt-ad-BeauNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws