Moet je proeven! La vie en rosé

Via een live-verbinding kijken we mee op het landgoed van AIX, waar de Nederlandse wijnboer Eric Kurver trots zijn 'maison' laat zien.

Er kan veel online, maar proeven en ruiken blijft lastig.

Toch organiseerde wijnmerk AIX een digitale proeverij. Ze zijn trots op hun nieuwe rosé en willen hem delen met de wereld. Dus zo zitten de Beau Monde's op een van de eerste lentedagen achter hun computers – flesje rosé bij de hand – klaar om te proeven. Via een live-verbinding kijken we mee op het landgoed van AIX, waar de Nederlandse wijnboer Eric Kurver trots zijn 'maison' laat zien. Een blauwe hemel, glooiende heuvels, oude platanen, en personeel dat jeu-de-boules speelt in het middagzonnetje… “Aaaah, het Franse leven. Ik kan de Provence bijna ruiken”, appt eindredacteur Marique in de Beau Monde-groepsapp.

Dromen van druiven

Op zo'n plek zie je het leven door een rose (of rosé) bril, en dus hoor ik Eric zeggen; '2020 was een droomjaar!' Huh?! Je kunt veel van 2020 zeggen, maar het jaar zal – met dank aan corona – niet de boeken ingaan als een topjaar. Maar voor wijnboeren ligt dat anders; precies genoeg zon, wind (de Zuidfranse Mistral) en een enkel regenbuitje vormden het perfecte klimaat voor een droomdruif.

De wijnboer kuiert verder door zijn wijngaarden en neemt ons vervolgens digitaal mee naar de 'wijnfabriek'. Niet zo romantisch als je zou hopen. Hier geen houten vaten, maar een steriele omgeving vol rvs en staal. Goed voor de wijn, minder voor het mooie plaatje. Terwijl Eric door ratelt over ideale temperatuur, tannines en gisting, kijk ik verlangend naar m'n flesje. Mag het onderhand open?

Splinternieuw en toch vintage

Maar alle goede dingen zijn het wachten waard, dus vliegen we in ons wijn-webinar nog even de wereld over. AIX-ambassadeurs op de meest exotische plekken proosten me tegemoet en jubelen over de vintage 2020 rosé. Dat heeft trouwens niks te maken met secondhand, hier slaat vintage gewoon op het oogstjaar. Weten we dat ook weer.

En dan mogen we eindelijk ontkurken en inschenken. Nou ja, de schroefdoop opendraaien (handig voor bij de picknick). De experts aan de andere kant van het scherm praten over de fragiele kleur, het parfum van de grenache-druif en de bloemige tonen. Ik denk vooral: smaakt me goed!

Wanneer de digitale poort van het wijndomein zich weer gesloten heeft, kijk ik uit het raam de Amsterdamse binnentuin in. Geen tsjilpende krekels en wijnranken, maar wel een buurvrouw in haar tuintje. Ik roep en zwaai met de fles. Even later zitten we samen op haar tuinbank en proosten tevreden. “Prima terraswijntje,” zegt ze met een deskundige blik. Ik knik en denk aan de slogan van AIX; Great rosé, great places. En ik kan alleen maar tevreden m'n ogen sluiten. Santé, op een nieuw droomjaar! aixwijn.nl

Bron: Marique de Vries | Beeld: AIX

Laatste nieuws