De tas die dankzij prinses Diana al 25 jaar on trend is

Tegenwoordig bungelt 'ie bij menig influencer aan de arm.

De tas die Diana op de kaart zette en die zelfs naar haar werd vernoemd is ook anno 2023 nog een accessoire waar je u tegen zegt.

Chouchou

Al in 1955 kwam Dior met het ontwerp van de klassieke handtas, die destijds nog Chouchou werd genoemd. Het tijdloze model was al snel geliefd onder socialites, maar verwierf pas veertig jaar later wereldfaam: toen verscheen prinses Diana met de tas aan haar pols bij de opening van het Cézanne-gala in Parijs.

Naar verluidt kreeg Lady Di haar exemplaar van Bernadette Chirac, de toenmalige première dame van Frankrijk. Het was de allereerste Chouchou die in leder was uitgevoerd en hij zou in slechts één nacht in het Dior-atelier gemaakt zijn – wat de tas meteen al legendarisch maakte.

Lady Dior

In de lente van 1996 kwam de lederen versie van de tas voor het eerst ook op de markt en was hij – zoals alles wat Diana droeg of ook maar aanraakte – binnen een mum van tijd uitverkocht. Een betere marketingstunt kun je je niet wensen, dus voor het modehuis was het een goede reden om de tas om te dopen tot ‘Lady Dior’, naar Diana’s koosnaampje ‘Lady Di.’ Tot aan haar dood in 1997 bleef Diana haar exemplaar trouw dragen.

Nog steeds geliefd

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FT Weekend (@ft_weekend)

 

View this post on Instagram

 

A post shared by May Berthelot (@may.berthelot)

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Dior Official (@dior)

En Dior heeft het eerbetoon aan de prinses nu ook al meer dan 25 jaar in stand gehouden. De tas blijft ieder jaar in de collectie, maar wel steeds in een nieuw jasje. As we speak zijn er 148 ‘Lady Dior’-items te vinden op de website van het merk en ieder jaar krijgen 10 kunstenaars de opdracht om een nieuwe interpretatie van de tas neer te zetten. Die blijft nog wel even in het straatbeeld!

Bron: Marie Claire BE | Beeld: Brunopress

Laatste nieuws