Glamour met een knipoog

Van catwalk naar keuken: fashionable food

Mode en eten: op het eerste gezicht lijken het twee werelden die mijlenver van elkaar liggen. Maar wie goed kijkt, ontdekt een verrassende overlap. Designers en modehuizen experimenteren steeds vaker met culinaire projecten! 

fashionable food

Eten is een lifestyle-statement geworden. Neem bijvoorbeeld de campagnes van Chanel, waarin modellen poseren met glazen champagne en delicatessen op porseleinen schalen. Het is een knipoog naar de verbinding tussen mode en haute cuisine. Nieuwsgierig? We doken in de wereld van fashionable food. Lees maar mee!

Fashion en eten

In veel opzichten zijn eten en mode kunstvormen die draaien om presentatie, creativiteit en smaak. Een perfect gestylede tafel kan net zo’n wow-effect hebben als een couturejurk op de catwalk. Beide nodigen uit om jezelf even onder te dompelen in een wereld van pracht en praal, genot en verwennerij. En laten we eerlijk zijn: wie kan een Dior-macaron of een gerecht uit Gucci Osteria nou weerstaan?

De afgelopen jaren hebben grote modehuizen de stap gezet om hun visie niet alleen via kleding, maar ook via gastronomie te delen. Modehuizen als Gucci, Prada en Dior bewijzen dat een merkbeleving verder kan gaan dan de catwalk of de boetiek.

Osteria da Massimo Bottura

Gucci is een van de pioniers in de wereld van mode en gastronomie. Het Italiaanse modehuis opende in 2018 het restaurant Gucci Osteria da Massimo Bottura in Florence, een samenwerking met de wereldberoemde chef Massimo Bottura. Het restaurant biedt een combinatie van Bottura’s oogverblindende gerechten en Gucci’s design.

Op het menu? Culinaire creaties zoals tortellini met Parmezaan roomsaus - een knipoog naar de Italiaanse roots van zowel Gucci als chef-kok Bottura. Het restaurant beschikt inmiddels over een Michelinster en is uitgebreid naar Los Angeles, Tokyo en Seoul.

Le Café V en Sugalabo V

Louis Vuitton heeft zijn eigen culinaire walhalla gelanceerd in Osaka, Japan. Gelegen in het indrukwekkende Louis Vuitton Maison Osaka Midosuji-gebouw, bevinden zich twee gastronomische concepten: Le Café V en Sugalabo V.

Sugalabo V, geleid door chef Yosuke Suga, is een exclusieve eetervaring die alleen toegankelijk is voor een select gezelschap. Het interieur is net zo adembenemend als de gerechten, met designaccenten die doen denken aan Louis Vuitton’s iconische en tassen. Elk gerecht is een kunstwerk, met ingrediënten van topkwaliteit die zorgvuldig worden bereid om zowel de Japanse als de Franse culinaire tradities te eren.

Bij Le Café V geniet je van koffie en een decadent dessert in de leeshoek, een voortreffelijke cocktail aan de bar of eet je een onvergetelijke maaltijd in de Franse eetkamer.

Café Dior by Pierre Hermé

Dior combineert haute couture met haute patisserie in z'n Café Dior by Pierre Hermé. Het Franse modehuis biedt samen met meester-patissier Pierre Hermé een luxueuze ervaring waarin zowel smaak als esthetiek centraal staan.

Het café, gevestigd in Dior-winkels in steden als Seoul en Tokyo, serveert desserts die bijna te mooi zijn om op te eten. Denk aan macarons in Dior’s kenmerkende kleuren en taartjes geïnspireerd op de iconische ontwerpen van het merk.

Het moge duidelijk zijn: haute couture en haute cuisine delen meer dan alleen een Franse oorsprong. Of het nu op een catwalk is of op een bord - voor de liefhebbers van mode en gastronomie valt er nog veel te ontdekken en te genieten!

Lifestyle
  • @gucciosteria, Michelin guide, Gucci, Dior, L'officiel, Grazia, @sugalabov, Metal magazine
  • Adobe Stock