@media (max-width: 679px){#fig-617105f329939 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-617105f329939 img{#fig-617105f329939 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-617105f329939 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-617105f329939 img{#fig-617105f329939 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Hardlopen, hoe houd je de trend spannend?

Yes! Een rustige wandeling is net zo effectief als hardlopen

Bonus! Wandelen heeft ook nog eens effect op je (goede) humeur!
@media (max-width: 679px){#fig-617105f32ac4c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-617105f32ac4c img{#fig-617105f32ac4c img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-617105f32ac4c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-617105f32ac4c img{#fig-617105f32ac4c img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-617105f32ac4c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-617105f32ac4c img{#fig-617105f32ac4c img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-617105f32ac4c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-617105f32ac4c img{#fig-617105f32ac4c img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}wandelen onderzoek hardlopen

We hebben goed nieuws: je hoeft helemaal niet hard te lopen.

Het schijnt namelijk dat een flinke zweetsessie niet per se beter is dan een rustige wandeling. Hebben wij ff geluk!

Onderzoek

De University of Connecticut voerde onder 419 proefpersonen een onderzoek uit, waarbij een week lang hun bewegingen in de gaten werden gehouden. Daarnaast moesten ze allerlei vragen over hun gewoontes, pijngevoelens en stemming beantwoorden. Uit het onderzoek bleek ten eerste dat mensen die bewegen gelukkiger waren dan de mensen die op een dag veel moesten zitten, maar dat het ook niet per se nodig is om dit heel intensief te doen.

Happy Mood

Zo bleek uit het onderzoek dat een lichte activiteit als twintig minuten wandelen net zoveel voordeel oplevert dan dat je een stuk gaat hardlopen. Er was namelijk geen verschil te zien tussen hun humeur, al hebben wandelaars wel minder vaak last van pijn. Mocht je dus niet zo heel veel zin hebben in een keiharde training, dan is een aantal wandelingen per dag (denk aan je lunchpauze, de hond uitlaten etc.) ook een prima alternatief.

"Wandelen helpt ons te beschermen tegen hart- en vaatziekten, kanker, botverdunnende osteoporose en dementie", zegt dr. Melanie Wynne-Jones. "Het is ook goed voor onze geestelijke gezondheid om naar buiten te gaan en tuinen of groene ruimtes te zien, en wandelen kan ook sociaal zijn." Hieronder een paar tips:

  • Verleng je ruggengraat door je nek. Dit tilt je hoofd op, ontspant je schouders, helpt je sneller te gaan en verlicht lage rugpijn. "Voorkom dat je schouders hangen, je voeten naar buiten of naar binnen draaien, door de boog van je voet zakken of gewoon op je tenen lopen", adviseert trainer Chris Richardson.
  • Stop met balanceren. Het is verleidelijk om die billen strakker te maken, maar als je ze loslaat, krijg je een natuurlijke zwaai, wat de spanning in de rug helpt verminderen. Het laat je buikgebied ook harder werken voor een bonus voor het versterken van je kern!
  • Verkort je pas. We weten dat je graag sneller wilt lopen, maar het nemen van grote stappen zal je beenspieren belasten en kniegewrichten overbelasten. Vertrouw ons, korter staat gelijk aan meer calorieverbrandingssnelheid - ideaal tijdens het wandelen om af te vallen.
  • Trek je buik naar je ruggengraat. Houd het dan daar maar zonder je adem in te houden. In het begin lastig, maar in combinatie met cardio-pompende power walking, helpt het echt om je middel sterker te maken.

Klaar om je wandelroutine te upgraden? Let's do this!

Laatste nieuws