Journaliste en society-watcher Ella Vermeulen becommentarieert de wereld van Hollywood en omstreken.
Na wekenlang te zijn doodgegooid met sneak peeks van de ‘Sex and the city’-reboot ‘And just like that’ (10 afleveringen van een half uur bij HBO Max), mis ik Samantha nu al. Schaamteloze glamourgirl en powervrouw Sam, die dol was op seks en heerlijke oneliners had, zoals ‘Hello, my name is Fabulous’, was in mijn ogen het hart van de serie. Die heette tenslotte niet voor niets ‘Sex and the city’: ze stond voor de seks én voor de stad, ‘als een baas’.
Met hoofdpersoon Carrie heb ik nooit veel opgehad. Je zou zeggen dat ik me zou identificeren met de stukjesschrijver van het stel, maar ik vond het personage een neurotische selftripper, die blijkbaar in Manhattan kon wonen van één column per week (hahaha!) en toch eeuwig ontevreden was met haar leven. Ik had meer met Samantha, niet zozeer vanwege haar sexcapades, maar omdat ze de enige écht goede vriendin was als het erop aankwam en omdat ze ‘badass’ was: financieel zelfstandig, zelfredzaam, vrij om haar eigen keuzes te maken. En in die zin een rolmodel, in tegenstelling tot het plichtmatige handenwringen van de rest.
Het zegt iets over Kim Cattrall dat ze twintig jaar na de laatste aflevering de enige is die professioneel totaal niet op de nieuwe serie zit te wachten. Voor de anderen is dat anders. Er zijn geen grootse carrières uit ‘SATC’ voortgekomen, logisch dat ze de kans pakken om weer wat te verdienen: een miljoen dollar per aflevering, daar kan een meisje weer even mee vooruit. Voor geld is echter niet alles te koop. Kim onderhoudt al jaren een stomende brouille met Sarah Jessica die ertoe leidde dat Cattrall ‘voor geen goud’ wilde meedoen aan de doorstart. Zulks toont karakter, iets wat je in Hollywood niet vaak tegenkomt. Het zegt bovendien iets over haar, dat ze de eerste was om voor te stellen het personage Samantha Jones te recasten als vrouw van kleur. Daarvan lijkt geen sprake: Sarah Jessica Parker, Cynthia Nixon en Kristin Davis gaan door als Carrie Bradshaw, Miranda Hobbs en Charlotte York ‘in de nóg gecompliceerdere realiteit van leven en vriendschap als vijftigers’.
De vraag is of met Sam niet het libido (en het hart) van de show wegvalt – het was juist haar rol als advocaat van de duivel die de anderen uit hun comfortzone duwde. Onheilspellend voorteken: in de nieuwe titel ‘And just like that’ is het woord seks verdwenen. Ik hoop dat het leuk wordt, het zijn personages met wie we jaren hebben meegeleefd. Maar ‘Sex and the city’ zonder Samantha voelt toch als de Spice Girls-reünie zonder Posh, Destiny’s Child zonder Beyoncé, de ‘Golden girls’ zonder Blanche en een brunch zonder Cosmopolitans.
- Ella Vermeulen
- BrunoPress