Monaco: een klein staatje met grootse ambities. Maar hoe zorg je er als vorst van een minilandje voor dat je relevant blijft? Laat dat maar over aan de meisjes (en jongens) van Team Grimaldi.
Monegasken kijken niet meer op als prins Albert van Monaco aan de Port de Fontvieille een kopje koffie drinkt met de havenmeester. Of wanneer prinses Charlene in het plaatselijke zwembad zwemles geeft aan kinderen uit arme gezinnen. Die zó-lekker-gewoon-gebleven-momentjes zijn uiteraard zorgvuldig gepland, want de royals arriveren met dure auto’s en beveiliging (en het ís al het best beveiligde land van Europa waar je onmiddellijk wordt bekeurd als je zonder shirt of blootsvoets over straat gaat). Maar het zijn acties die het goed doen in het magazine Paris Match, ook bekend als het huisorgaan van de Grimaldi’s. Je moet wát om je miniland op de kaart te zetten en Zijne Doorluchtige Hoogheid is heel goed in het inzetten van de hele familie – ook de kouwe kant, óók de titellozen – om Monaco positief in het nieuws te brengen. Hoe zit het met ‘Les Machinations Monegasque’?
Prins Albert kan heel handig manoeuvreren en maakt gebruik van alle aanwezige middelen om Monaco het veilige, luxe en belastingvriendelijke paradijs voor de welgestelden te laten lijken. De hele familie wordt ervoor ingeschakeld. Waar alle Europese monarchieën aan het inkrimpen zijn, om de kosten behapbaar te houden, houdt Albert juist iedereen aan boord en schakelt geregeld familieleden in om hem bij te staan in zijn taken. “Ik deel graag in de vreugde om ons mooie land samen te dienen,” zegt hij eufemistisch. Wat je kunt lezen als: ‘Met dank aan de socials van mijn nichtjes heeft Monaco nog altijd een verrukkelijk mondain imago.’
Officieel behoren van de nieuwe generatie enkel Alberts wettige kinderen prins Jacques en prinses Gabriella tot het Prinselijk Huis. In de praktijk delen ook alle neven en nichten, titel of geen titel, mee in de weelde van de Grimaldi’s. Die dankzij slimme investeringen in vooral onroerend goed door wijlen prins Rainier en Albert zelf, er warmpjes bij zitten met een trustfonds dat op iets minder dan een miljard euro wordt geschat. Belanghebbenden daarin zijn Albert zelf en zijn zussen, prinses Caroline en prinses Stéphanie. Maar aangezien iedereen het prima met elkaar kan vinden en zich gedraagt – de familie is al jaren min of meer schandaalvrij – delen ook hun kinderen mee in de toelages die uit dat fonds komen. Zodat aanstormend modeontwerpster Pauline Ducruet (28), de oudste dochter van prinses Stéphanie, toch first class van New York naar Parijs en Monte Carlo kan pendelen met haar hond, terwijl haar leeftijdgenoten van school moeten schrapen om zich een economyvlucht te veroorloven.
Zelf meent Pauline – vakanties op paradijselijke Turks- en Caicoseilanden – een heel gewoon leven te leiden (“Ik werk hard”). Voor zover het gewoon is om je tweede collectie in Parijs te presenteren, met je Doorluchtige Moeder frontrow. Zoals ook haar jongere halfzus Camille (24) het normaal vindt om niet met haar vriendinnen naar, pakweg, Cherso te gaan, maar naar een paleis in Marokko of naar Mauritius. Camille’s Instagram-account is verder de beste reclame die Monaco zich kan wensen om jonge, rijke mensen te trekken: het is een en al zwembad, floaties, bikini’s, boulevard, avondkleding, clubs, private jets, waterscooters en mooie mensen. “Het is cool om op te groeien in Monte Carlo,” zegt Camille, werkzaam als promotor en event manager van een club.
Oom Albert moedigt namelijk participatie in de promotie van Monaco aan, maar niet alles is geoorloofd uiteraard. Daarom mag hij graag een beetje sturen, zodat Pauline en Camille bij officiële momenten zedig aangekleed achter hun oom op het paleisbordes kunnen staan en zonder controverse op de Nationale Dag vanuit het Roze Paleis het defilé toe kunnen wuiven. Neef Louis, zoon van prinses Stéphanie, werkt bij voetbalclub AS Monaco voor vicepresident Oleg Petrov, Louis’ vrouw Marie werkt als banqueting & convention coördinator in het Hôtel Hermitage Monte-Carlo. Beide plekken zijn zeer belangrijk voor Albert als trekpleister voor miljardairs, dus handig om daar familie aan de top te hebben.
Je zou kunnen zeggen dat de tak van prinses Stéphanie daarmee de praktische, bedrijfskundige aanjager van de Grimaldi BV is. Voor de glamourfactor zet Albert graag het gezin van zijn oudere zus Caroline in. Zij is beschermvrouwe van het Rose Ball, de grote fundraiser voor hun Princess Grace Foundation ‘die humanitaire en filantropische projecten steunt’. Zeilfanatieke neef Pierre Casiraghi, jongste zoon van prinses Caroline, werd aangemoedigd Greta Thunberg klimaatneutraal naar New York te zeilen voor het goede doel én de goede publiciteit. Pierres vrouw Beatrice Borromeo nam in de coronacrises talloze testen af als een buitengewoon glamoureuze Florence Nightingale. Carolines andere zoon Andrea brengt zijn dagen door als filantroop, zijn vrouw Tatiana zit in de Fair Trade Fashion en brengt met haar boholooks en -idealen wat meer diversiteit in alle haute glamour van de Grimaldi’s.
Haar hippiefactor is relatief: Tatiana heeft nog nooit een maxi-jurk gezien die haar niet beviel, maar ze is óók ambassadeur van Dior. Zodat Albert met Caroline (onlosmakelijk verbonden met Chanel) en Carolines dochter Charlotte (onder andere verbonden aan Saint Laurent) de Grote Franse Drie gedekt heeft. Charlotte leidt daarnaast in Monaco nog een uiterst prestigieus filosofisch gezelschap, wat toch even iets anders is dan de aardsheid van tante Stéphanie met haar circusfestival en eigen olifanten. Prinses Alexandra van Hannover, de dochter van prinses Caroline uit haar derde huwelijk (met lastpak Ernst August), studeert momenteel politicologie en filosofie aan de universiteit van New York. "Meer om mezelf intellectueel uit te dagen dan dat ik een baan in die richting ambieer, ik hou gewoon erg van lezen," zegt ze en is voornemens haar leven te wijden "aan iets in de kunst of de mode, maar ik neig naar het eerste". In Monte Carlo uiteraard – want zo iemand heeft Albert nog niet in zijn Team Grimaldi.
Rest ons nog de geheimzinnige First Lady van Monaco. Toegegeven, prinses Charlene is niet de meest zichtbare royal ooit. Officieel omdat ze er vooral wil zijn voor tweeling Jacques en Gabriella (7) en omdat ze herstelt van een zwaar ziekbed, officieus omdat ze lang niet altijd warmloopt voor de core business van een vorstin. Haar manier om dat te compenseren is regelmatig meewerken aan reportages: er is geen royal die al zo vaak voor een cover poseerde als Hare Doorluchtige Hoogheid. Inhoudelijk zijn de begeleidende interviews in bladen als Point de Vue en Paris Match niet wereldschokkend, maar dat hoeft ook niet. Charlene in couture met op de achtergrond een stukje Monaco is al PR genoeg. En de Mini-Monaco's zijn natuurlijk de beste mascottes die Albert zich maar kan wensen voor de toekomst van Monaco, natuurlijk!
Bron: Ella Vermeulen (Beau Monde archief 2020) | Beeld: BrunoPress