Ze werkt nu achter de schermen, maar Stacey Rookhuizen is nog steeds dezelfde pittige blondine als in haar X Factor-tijd. Beau Monde zoekt de 37-jarige thuis op in Amsterdam en praat met haar over televisie, mode, kunst en interieur.
Nog steeds bekend
Tussen 2009 en 2018 was Stacey Rookhuizen niet weg te denken van de vaderlandse buis. Ze was jurylid in X Factor en The next pop talent, presenteerde Project Catwalk, won 71° Noord, schitterde in Ranking the stars, Strictly come dancing en De gevaarlijkste wegen van de wereld. Stacey: “Ik ben al zes jaar niet meer op televisie, maar word nog dagelijks aangesproken op straat. ‘Jij bent toch van Idols of van The Voice?’ – kennelijk haalt iedereen alle talentenjachten door elkaar. ‘Ja,’ zeg ik dan, ‘Ik ben het, Jerney Kaagman.’ Of: ‘Ik was dat zure jurylid van X Factor.’
"Ik zit nu in de fase dat mensen me ergens van kennen, maar niet weten waarvan", vertelt Stacey. "Soms voer ik heel awkward gesprekken. “Ik snap het wel hoor. Ik kom ook weleens mensen in de buurt tegen die ik denk te kennen en dan blijk ik ze alleen maar te kennen van televisie. Ik groet hen, zij mij.” Spottend: “Alle BN’ers zwaaien naar elkaar. Het zijn net schippers of Harley Davidson-rijders, haha.”
Liefde voor kunst
Stacey heeft haar loft-achtige optrekje zelf ingericht. “Ik heb er niet heel hard over nagedacht, maar wel soort van mijn best gedaan", vertelt ze. "Over het algemeen vind ik de Nederlandse inrichting vrij saai. Zo grijzig, alsof men vergeten is een kleurfilter aan te zetten. Het is allemaal niet zo moeilijk. Een beetje kleur, beetje kunst, beetje persoonlijkheid. Keuzes maken", stelt ze. "De muren zijn bewust crème en niet zo wit, dat je pijn in je ogen krijgt als de zon erop schijnt."
Ook is Stacey dol op kunst. "Kunst is een must, het maakt gelukkiger, dat is bewezen.” Ze heeft dan ook verschillende pieces. Etsen van Nederlandse kunstenaars als Aat Veldhoen en Joop Moesman. Maar ook een object met middelvinger van de Italiaanse creatieveling Maurizio Cattelan. Stacey: “Hij maakt hysterische en een beetje provocerende kunst. Nadat ik een expositie van hem zag in het New Yorkse Guggenheim Museum móest ik iets van hem hebben. Het object draait. Als je het aanzet, hoor je ‘raindrops keep falling om my head’. Het stuk past bij mij. Ik houd netjes rekening met andere mensen, maar leef wel mijn eigen leven. Vandaar die vinger. Fuck it, ik doe het gewoon!”
Over kunst en New York gesproken... Als Stacey één ding uit haar woning mag redden bij brand, zou het een kunstwerk zijn van the big apple. "Als er genoeg tijd is, mijn New York schilderij van Robert Vorstman. Die past alleen niet in de lift. Maar ach, die mag je toch niet gebruiken bij brand.”
Stront aan de Twitter
Stacey is een geboren ondernemer. Op haar zestiende had ze al een eigen platenlabel. Later organiseerde ze festivals en concerten en had haar eigen sieradenlijn. “In 2016 begon ik met het bedrijf dat ik nu nog steeds heb, Bombilate Media. Na zeven jaar televisie was het een bewuste keuze om (steeds meer) achter de schermen te werken", blikt ze terug. "Het eerste jaar bij John de Mol als programma-ontwikkelaar, daarna voor mezelf. Ik wil niet bij iemand op de loonlijst staan, ben verknocht aan mijn vrijheid.”
Haar carrière voor de schermen is Stacey overkomen. “Ik ben niet op zoek gegaan naar roem. Sommige mensen willen dolgraag bekend worden, ik snap niet waarom. X Factor en Project Catwalk waren bijbanen. Ik was actief in de muziekindustrie en werd gevraagd mee te doen aan een casting voor de rol van jurylid. Vervolgens werd ik gekozen en ging het ene na het andere balletje rollen. En dan is het flash forward en heb je zeven jaar in het circus gewerkt. Het was te gek, ik heb een heel leuke tijd gehad, maar na twee keer Ik hou van Holland en drie maal De jongens tegen de meisjes was ik wel klaar.”
Ze vond het ook een dingetje om constant onder een vergrootglas te liggen. “Bij X Factor was ik één van de vier juryleden in de zaal, maar thuis zaten er 2,5 miljoen juryleden mij te beoordelen. Al die meningen... Hoe meer mensen gaan roepen dat je lekker jezelf moet zijn, hoe minder je weet wie je zelf bent.” Stacey heeft het idee dat de tv-wereld harder is geworden. “Vroeger was Twitter al een dingetje – stront aan de Twitter noemden we dat. Maar nu, met alle social media, word je van alle kanten belaagd door mensen die hun (harde) mening geven. Dat maakt het bestaan van de hedendaagse BN’er zwaar lijkt me.”
In de nieuwste Beau Monde vertelt Stacey Rookhuizen meer over televisie, mode, kunst en interieur én vind je meer foto's van haar stulpje in Amsterdam. Nu in de winkel!
Tekst: Sandra ten Brink | Foto's: Mike van den Toorn | Styling: Martine Reurings | Visagie: Bart Brom