Wanneer je naar de kapper gaat, vertrouw je erop dat je lokken in goede handen zijn. Het kan dan ook een flinke tegenvaller zijn als het resultaat niet helemaal (of helemaal niet) is zoals je had verwacht. Er is gelukkig een manier om met deze situatie om te gaan.
Niet tevreden met je nieuwe coupe
Het is natuurlijk al heel erg lastig om precies te vertellen wat jij voor ogen hebt met je kapsel wanneer jij in die kappersstoel zit. Laat staan dat je kapper meteen weet wat jij bedoelt. Toch komt het wel eens voor dat je ontevreden de deur uitgaat. Het gevoel dat je geld hebt weggegooid is iets waar we flink van kunnen balen, al helemaal wanneer je dacht dat je een heerlijk me-time moment zou hebben. Maar wat moet je doen wanneer je eigenlijk niet zo tevreden bent met je nieuwe coupe? Eén ding moet je in ieder geval niet doen: weggaan zonder iets te zeggen.
Wees eerlijk
Lee Radley, artistiek directeur bij Gielly Green Salon, vindt dat je beter eerlijk kunt zijn over je gevoel bij je nieuwe kapsel. Volgens haar zijn er namelijk genoeg manieren om je coupe te veranderen. Denk bijvoorbeeld aan meer laagjes, de randen wat boller maken of juist het kapsel wat meer definitie geven.
Michele Antiga, een collega van Radley, zegt het volgende: “Wanneer je vriendelijk bent tegen je klanten, vertrouwen je klanten je sowieso al meer. Dus als je je op een bepaald moment ongemakkelijk voelt bij de manier waarop je wordt geknipt of als je het gevoel hebt dat ze te veel afknippen, kun je vriendelijk vragen waarom ze zo veel afknippen. Herinner ze er dan aan hoe jij het wil hebben en hoe je je haar altijd draagt.”
“Een goede stylist moet over de beheersing beschikken om aan te voelen of er een spanning is. Zij moeten juist beginnen met het uitleggen waarom ze doen wat ze doen. Ze zijn het verplicht om de klant zich op zijn/haar gemak te laten voelen.”
Beschrijf wat je wél mooi vindt
Om dus te voorkomen dat je in zo’n benarde situatie komt, moet je niet alleen maar letten op wat je zegt tegen je kapper. Het gaat er ook om hoe je het overbrengt. Antiga zegt het volgende: “Als je alleen de dingen beschrijft die je niet mooi vindt, dan laat je wat je wel mooi ‘zou kunnen vinden’ open voor de interpretatie van de kapper. Dit kan je soms verrassen met de mooiste resultaten, maar het kan ook erg riskant zijn.”
Toch wil ze nog een keer duidelijk maken dat een professionele kapper meteen kan aanvoelen wat de klant wel en niet wil. “Als je het gevoel hebt dat je kapper niet zoveel aandacht besteedt aan je wensen, laat dat dan weten! Ze moeten je het gevoel geven dat je je op je gemak kan voelen en dat je je kan ontspannen. Als ze dat niet doen, ga dan heel snel op zoek naar een andere kapper.
Radely voegt daar aan toe: “Het draait echt allemaal om communicatie. Het gaat erom dat je een goede relatie met je kapper hebt en dat je weet dat ze om hun vak geven. Als ze houden van wat ze doen, dan zullen ze met alle liefde voor jouw haar zorgen.”
Bron: Marie Claire, Stylist | Beeld: Adobe Stock