Van Rihanna's Fenty Skin tot Hailey Bieber’s Rhode - de markt wordt overspoeld met producten die worden gepromoot door bekende gezichten. Maar zijn deze celebrity skincare lijnen echt van toegevoegde waarde of gaat het vooral om slimme marketing?
Stralend huidje
De trend begon bij Kylie Jenner en Rihanna die succesvolle beautymerken lanceerden. Hoewel Kylie haar opmars maakte met make-up, zoals haar beroemde lipkits, breidde ze later haar collectie uit met huidverzorgingsproducten. Vlak daarna lanceerde Rihanna Fenty Skin, een succesvolle lijn, gericht op producten voor alle huidtypes en -tinten. Onder andere Hailey Bieber en Pharrell Williams volgden.
Hype of innovatie?
Eén ding hebben al deze merken gemeen: ze spelen in op de belofte van een stralende, gezonde huid zoals die van de celebs zelf. Dat roept de volgende vraag op: hebben deze producten echt meerwaarde voor de beauty wereld of profiteren ze vooral van de mooie gezichtjes van de beroemdheden?
Veel celebs hebben ingrediënten gebruikt die al bekend staan om hun werkzaamheid, zoals hyaluronzuur, retinol en vitamine C. Ze bieden wetenschappen bewezen resultaat, maar zijn dus niet nieuw. Tsja, beter goed gejat dan slecht bedacht... Right?
Onderscheidend
Overigens onderscheiden sommige lijnen zich wel door duurzaamheid, eenvoud en inclusiviteit te benadrukken. Rihanna's Fenty Skin was een pionier in het creëren van skincare producten die geschikt zijn voor een breed scala aan huidskleuren en -types, wat een positieve verschuiving betekende in de industrie. Voorheen werd zo'n product namelijk gezien als exclusief. En met Rhode zet Hailey Bieber in op transparantie over ingrediënten. De lijn is hét voorbeeld van ‘skinimalisme’ – het idee dat je geen uitgebreide routine nodig hebt voor een gezonde huid.
Meer dan een hype
Of de merken van de celebs standhouden in een markt die al vol zit met gerenommeerde huidverzorgingsmerken? Wij vragen het ons af. Merken zoals La Roche-Posay, Drunk Elephant en The Ordinary hebben bewezen effectieve formules en dermatologisch ondersteunde producten. Een nieuwe skincare lijn zal zich dus moeten onderscheiden op meer dan alleen een naam en knap gezicht. Pharrell William's doet dat goed met Humanrace - hij werkt samen met dermatologen om producten van hoge kwaliteit te leveren die verder gaan dan alleen de marketinghype.
En dat is ook gelijk de succesfactor van de merken die nog overeind staan: écht nauw betrokken zijn bij je business en meer doen dan de bekende merken na-apen.
- Socially Powerful, Popsugar, New Beauty
- NL Beeld