Herbruikbare wattenschijfjes van katoen, gerecyclede verpakkingen, plasticvrije crèmes en serums die de oudere huid ondersteunen in plaats van tegengaan - verschillende initiatieven zorgen voor grote veranderingen binnen het beauty-landschap. We doken in de wereld van huidverzorging en kwamen tot interessante inzichten!
Anti-ageing is uit
Steeds meer verzorgingsmerken richten zich minder op antiveroudering en meer op de ondersteuning van een ouder wordende huid. Estée Lauder werkt bijvoorbeeld samen met het Stanford Center on Longevity en L’Oréal heeft de handen ineen geslagen met de Universiteit van Californië in San Diego om meer te leren over veroudering van de huid.
Duurzame oplossingen
Het zal geen verrassing zijn dat duurzaamheid ook in de wereld van beauty een hot topic is. We zien steeds vaker duurzame verzorgingsproducten voorbij komen, met gerecyclede verpakkingen en natuurlijke ingrediënten die in een laboratorium worden gemaakt bijvoorbeeld. Een paar merken kwamen met verrassende initiatieven:
- Coffe-Eco maakt bioplastic verpakkingen voor cosmetica van koffiedik;
- Ocean Waste Plastic zet zeeafval om in grondstoffen voor nieuwe verpakkingen;
- Schoonheidsmerk La Bouche Rouge gebruikt aluminium tubes van Tubex in plaats van plastic.
Een persoonlijk tintje
AI is een ontwikkeling die we óveral terug zien komen, ook in de wereld van beauty. Op zich niet gek, want een persoonlijke benadering geeft vertrouwen. En als het om je huid gaat, is dat natuurlijk essentieel. Er zijn genoeg merken die daar handig op inspelen - bijvoorbeeld met een persoonlijk huidadvies op de website aan de hand van een quiz en een foto. "Het is alsof je je eigen laboratorium hebt met een arts, wetenschapper en apotheker", zegt dr. Theodora Mantzourani. Dat klinkt ons als muziek in de oren!
Glowy skin én geest
Schoonheid gaat niet meer alleen over je uiterlijk - producten die ervoor zorgen dat je er goed uitziet én je goed voelt, zijn hip. Raffaele Ruberto, bekend als The Beauty Biologist, zei dat we “huidverzorging anders moeten benaderen en onze cellen moeten voeden met goede dingen”. Serums en supplementen die stress verminderen, cellen voeden en emotie beïnvloeden zien we steeds vaker verschijnen.
Awardwinnende producten
Het meest invloedrijke evenement ter wereld op het gebied van beauty, Cosmoprof Worldwide Bologna, besteedt aandacht aan baanbrekende productlanceringen en innovatieve oplossingen. De Cosmoprof Awards gingen dit jaar dan ook naar bijzondere verzorgingsproducten. Het Anti Grey Serum van Neofollics is ontwikkeld om grijs haar te voorkomen en te verminderen, en werd uitgeroepen tot het beste haarproduct. LastObject, dat herbruikbare en hervulbare verzorgingsproducten maakt, was de grootste winnaar van de avond met meerdere prijzen voor hun Micellar Water, herbruikbare watjes én herbruikbare wattenstaafjes.
Een nieuwe skincareroutine wordt met zulke initiatieven wel een feestje!
- The Times, Harper's Bazaar, Estee Lauder, L'oreal, Cosmoprof
- Unsplash