Glamour met een knipoog

Van reality-tv naar een multimiljarden-imperium: het succes van Kim Kardashian en haar zussen

Hiep hiep hoera: Kim Kardashian is vandaag jarig! Samen met haar zussen is ze niet meer weg te denken uit de wereld van entertainment, mode én beauty. Met bedrijven die miljarden waard zijn, kunnen we wel spreken van een iconische familie met zakelijke skills waar we u tegen zeggen.

De Kardashians familie

Wat begon als een eenvoudige realityshow is uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke merken ter wereld. Maar wat is het geheim achter het aanhoudende succes van Kim Kardashian en haar zussen? Ter ere van haar verjaardag namen we in duik in het imperium van de Kardashians!

Glamour en drama

Het begon allemaal met Keeping Up With the Kardashians in 2007, een show die een kijkje gaf in het privéleven van de familie Kardashian-Jenner, geleid door moeder Kris Jenner en haar dochters Kim, Kourtney, Khloé, en Kylie. De familie representeerde een ongefilterde weergave van hun persoonlijke en zakelijke leven, en waren bereid om open te zijn over hun successen, maar ook over hun mislukkingen, ruzies en relaties. Die eerlijkheid, gecombineerd met een gezonde dosis glamour en drama, trok miljoenen kijkers wereldwijd.

Van reality-show naar miljardenbedrijf

De Kardashians wisten hun televisiesucces te vertalen naar commerciële kansen. De jarige job, misschien wel het meest prominente lid van de hele familie, gebruikte haar populariteit om een zakenimperium op te bouwen. Van parfums en modecollecties tot mobiele apps en samenwerkingen met grote merken, Kim wist haar naamsbekendheid strategisch in te zetten. En dat is ongetwijfeld de grootste reden voor haar succesvolle miljardenbedrijf.

Sociale media en personality

Eén van de grootste sleutels tot het miljarden-succes van de Kardashians? Social media! De Kardashians waren een van de eersten die platforms zoals Instagram en X inzette om een directe relatie met fans op te bouwen. Door hun leven te delen op deze platforms, bleven ze voortdurend in contact met hun publiek, waardoor hun invloed en bereik verder bleef groeien.

Zakelijk talent

Hoewel de Kardashians vaak worden afgeschilderd als celebs zonder 'echte' talenten, zijn ze zakelijk uitzonderlijk sterk. De managementstijl van 'momager' Kris Jenner, waarbij ze voortdurend op zoek is naar nieuwe zakelijke kansen en deals, heeft ervoor gezorgd dat haar dochters constant in de spotlight staan en hun merken blijven groeien.

Een andere slimme zet? Diverse markten betreden. Terwijl Kim zich richt op shapewear met haar bedrijf SKIMS, heeft Kourtney zich toegelegd op wellness met haar platform Poosh en Khloé heeft een succesvol spijkerbroekenmerk genaamd Good American.

Bijzonder talent

Een ander bijzonder talent is het vermogen van de Kardashians om te evolueren. Waar veel celebs na hun piek langzaam in de vergetelheid raken, blijven de Kardashians zich aanpassen aan de veranderende markt. Zo stopte hun originele realityshow in 2021, maar schakelden ze meteen over naar nieuwe projecten, zoals hun samenwerking met het streamingplatform Hulu voor een vernieuwde versie van hun show.

Controverse

De commerciële successen van de Kardashians zijn natuurlijk niet zonder controverse. Het uiterlijk van de Kardashians, dat gekenmerkt wordt door plastische chirurgie en extreme schoonheidsregimes, heeft een grote invloed gehad op de manier waarop vrouwen schoonheid benaderen en dat brengt de nodige kritiek met zich mee. Toch lijkt dit hun succes niet te hebben geschaad.

Kim en haar zussen hebben inmiddels wel bewezen meer te zijn dan reality-sterren. Sterker nog, de Kardashians zijn waarschijnlijk nog lang niet klaar met het veroveren van de wereldwijde markt!

Celebrity
  • Business Insider, EW Magazine, The Conversation, Quote
  • NL Beeld