Glamour met een knipoog

Koninklijk imago: zo weten de royals geliefd te blijven

In een tijdperk waarin iedere beweging wordt gevolgd, is het imago van koninklijke families belangrijker dan ooit. Maar het behouden van een vlekkeloos voorkomen is nog niet zo makkelijk als je 24/7 in de spotlights staat.

zo blijven de royals geliefd

Royals wereldwijd hebben te maken met hoge verwachtingen van het publiek, veranderende normen en de constante druk van de media. We nemen de strategie voor koninklijke imago's eens onder de loep! Hoe blijven die royals toch altijd zo geliefd?

Een delicaat evenwicht

Het imago van veel royals bestaat uit een zorgvuldig gebalanceerd mengsel van traditie en moderniteit. We verwachten enerzijds dat ze de tradities van het koningshuis behouden, maar anderzijds willen we dat de Hoogheden toegankelijk zijn en verbondenheid tonen.

Koningin Elizabeth II is een mooi voorbeeld: ze hield de formaliteit en waardigheid van het Britse koningshuis in stand maar liet ook haar menselijke kant zien. Tijdens publieke toespraken na tragedies of feestdagen bijvoorbeeld. Een geliefde koningin, mede door haar warmte en standvastigheid.

Fashionista's

De kledingkeuze van royals wordt vaak zorgvuldig geanalyseerd door de media. Met hun Koninklijke looks dragen ze subtiele boodschappen uit, die worden opgepikt door het grote publiek. Koningin Máxima weet daar goed gebruik van te maken en heeft haar stijl tot een communicatiemiddel gemaakt. Haar opvallende, vaak kleurrijke kledingkeuze en accessoires hebben dragen bij aan haar imago als warme, toegankelijke koningin.

Direct contact

Sociale media zijn een essentieel geworden - veel koninklijke families gebruiken het om rechtstreeks met hun aanhangers te communiceren. Met name Instagram en X worden veel gebruikt om hun eigen verhaal te vertellen zonder dat de media er een draai aan geeft. Dat maakt de Hoogheden toegankelijk en menselijk.

Kijk maar naar de Britse koninklijke familie, die volop foto's en video’s delen van onder andere hun liefdadigheidswerk, leuke uitjes en verjaardagen.

Goede doelen

Veel koninklijke families hebben een groot deel van hun imago opgebouwd door liefdadigheidswerk te doen, daarmee tonen zij hun betrokkenheid en empathie. Prins Harry en Meghan Markle hebben bijvoorbeeld veel aandacht gekregen voor hun werk rondom mentale gezondheid en hun stichting, Archewell. Ook Prins William heeft zich hard gemaakt voor mentale gezondheid, maar ook voor dakloosheid en klimaatverandering.

Schandalen

Eén van de grootste uitdagingen is natuurlijk het omgaan met schandalen. Onze belangstelling is vaak het grootst wanneer er iets controversieels gebeurt.

Het Britse koningshuis heeft talloze crisissen doorstaan, zoals het schandaal rond prins Andrew en de breuk van prins Harry en Meghan met de koninklijke familie. In het geval van prins Andrew en zijn connecties met Jeffrey Epstein, koos de koninklijke familie ervoor om zijn publieke functies in te trekken. Hoewel dit het probleem niet oploste, maakte het wel duidelijk dat controversieel gedrag niet wordt getolereerd.

'Gewoon' mensen

Jongere royals lijken steeds meer verbinding te zoeken met het publiek. Prins William en prinses Kate zijn bijvoorbeeld veel informeler in hun publieke optredens en lijken hun kinderen ook zo op te voeden. Zij proberen hen zoveel mogelijk een 'normaal' leven te geven, wat in het verleden ondenkbaar was.

Deze aanpak is overigens niet geheel zonder risico. Door royals als 'gewone mensen' te portretteren, kan de mystiek van het koningshuis afnemen, en dat is nou juist wat de koningshuizen en hun geschiedenis zo bijzonder maakt.

Royalty
  • de Volkskrant, de Telegraaf, Royalty Online, Beau Monde archief
  • NL Beeld