Nadat we afgelopen week de Jordaanse koningin Rania haar opwachting zagen maken in een paardrijbroek, ontstond er op de Beau Monde-redactie een levendige discussie: welke modetrends van de afgelopen decennia mogen wat ons betreft wel een terugkeer maken?
Punk-invloeden
Eindredacteur Marique denkt vol nostalgie terug aan de tijd waarin persoonlijke expressie hoogtij vierde. "Buttons, met slogans of plaatjes van je favoriete artiesten. Leuk als conversation piece en om jezelf mee uit te drukken. Al moest je wel uitkijken dat die speldjes geen gaten maakten in je kleren", herinnert ze zich.
"En de Schotse ruit mag nooit weg!", voegt ze nog snel toe.
Bring back de Babylips
Online Redacteur Hanna heeft heimwee naar haar favoriete beautyproduct: "Geen fashiontrend maar een beauty item, mag dat ook? Wat mij betreft is er weinig dat de 2000s zó kenmerkt als Babylips. Je weet wel, die felgekleurde lipbalms van Maybelline in alle mogelijke smaakjes en varianten. Op de middelbare school waren ze een must-have: al mijn vriendinnen hadden er eentje (of tien) in hun tas, en iedereen had zo z’n favoriete kleur. Voor mij was dat de paarse ‘Peach Kiss’."
"En mijn liefde voor Babylips, die ging ver."
"Een aantal jaar terug werden ze uit productie gehaald, en sinds die dag is voor mij niks meer hetzelfde. Het is bijna gênant om toe te geven, maar ik heb ze - zelfs toen ze nergens meer in de winkels te koop waren - nog jarenlang besteld via het internet. De kleur, de geur, en vooral die mega zachte formule: tot op de dag van vandaag is er geen lippenbalsem die kan tippen aan Babylips. Bring. Them. Back. Please."
Braaf in broderie
Hoofdredactrice Sandra denkt vol nostalgie terug aan haar kleuterjaren: "Wat ik nou echt echt écht mis, is de outfit die ik als kleuter droeg. Kort rokje met broderie, wit bloesje, zwarte lak schoentjes met mini-hak en witte omslagsokjes. En dan haarelastiekjes met balletjes in de kleur van mijn rokje. Ik was een heel schattige kleuter, al zeg ik het zelf, hahaha."
Rock it!
Chef online van Beau Monde, Sandy, is er snel uit: "Ik mis dat tijdperk van de late zeroes en vroege jaren 2010 waarin rocker chic het he-le-maal was. Ultrakorte (en ultra-gerafelde) denim shorts, thigh-high sokken, stoere studded riemen, en een tijdloos leren jack – dan zat je goed. Als je hierbij ook nog een set Lita's van Jeffrey Campbell droeg dan had je het gemaakt, hoor."
Weg met de eenheidsworst
Na even denken legt Online Redacteur Estelle uit: "Eigenlijk heb ik me nooit veel aangetrokken van wat ‘in’ of ‘uit’ is. Trends komen en gaan. Wat ik echt mis, is eigenheid. Het gevoel dat iemand durft te dragen wat écht bij hen past, zonder blindelings de massa te volgen."
"Loop een willekeurige straat in en het lijkt soms alsof iedereen uit hetzelfde lookbook komt, met hetzelfde uniform. Dat voelt heel inspiratieloos. Ik kan het veel meer waarderen als iemand een eigen stijl creëert. Mode is voor mij zoveel meer dan een trend volgen; het is een manier om jezelf uit te drukken. Misschien is dat wat ik mis – mensen die durven af te wijken, die laten zien wie ze zijn, in plaats van wat er trending is."
O zo warm
Christel, Chef Online van Grazia: "Terwijl Gen Z continu pronkt met hun hoge sokken, droegen wij Millennials vroeger beenwarmers. De stijlregels waren simpel: beenwarmers passen overal bij. Een spijkerbroek met beenwarmers dragen? Absoluut! Een rok dragen zonder dit te combineren met beenwarmers? Uit den boze. Leg warmers waren helemaal hot in de 00's en zaten ook nog eens heerlijk. Wat mij betreft mag iedereen zich zo snel mogelijk weer in die beenwarmers hijsen!"
Het lijkt er overigens op dat deze fijne warme accessoires weer aan populariteit winnen: zo zagen we volop beenwarmers op de catwalk van onder meer Chanel, de afgelopen periode.
Terug naar de vorige eeuw
Rick, de Art Director van Beau Monde, verlangt duidelijk terug naar de casual en comfortabele vibes van de jaren '80 en '90. Zo somt hij snel op: "Parka-jassen, tuinbroeken, drollenvangers, en chokers." Ha!
Zo blijkt maar weer: wat een paardrijbroek al niet teweeg kan brengen! Wij hebben ons in elk geval prima vermaakt met het scrollen door kiekjes uit de oude doos. Nu nog even blijven duimen dat deze trends de komende tijd weer de kop op zullen steken...
- Headerbeeld: Adobe Stock