Presentatrice Rachel Rosier (34) is heel bescheiden als het om haar werk gaat. "Een kunstenaar ben ik absoluut niet. Iedereen kan leren wat ik doe." Voor haar zijn haar tekeningen, vaak gemaakt met potlood en houtskool, een manier om uit haar hoofd te komen.
Herontdekking
Rachel groeide op met een moeder die schilderde in een atelier in de achtertuin. Hoewel Rachel zelf al jong goed was in tekenen, vond ze dit als kind maar suf. "Alles wat je ouders doen, vind je op zekere leeftijd niet stoer meer", verklaart ze.
Pas tijdens de coronapandemie herontdekte ze het tekenen. "Normaal gesproken maak ik mijn hoofd leeg door buiten te gaan hardlopen, maar vanwege de lockdown kon dat niet. Alles was toen onduidelijk en spannend, waardoor ik thuis opgesloten zat, met mijn gezin." Dat vloog haar een beetje naar de keel. "Toen heb ik een wit vel papier gepakt en ben gaan tekenen, dat bleek hetzelfde effect op me te hebben als hardlopen."
Tot rust komen
Voor Rachel hoeft het niet te ingewikkeld. Tekenen is voor haar in de eerste plaats een manier van ontspannen, en ze zou zichzelf dan ook geen kunstenaar noemen. "Ik wil gewoon op de bank in de hoek kunnen zitten met een papiertje, een potlood en wat houtskool en los kunnen gaan."
'Als ik een opdracht krijg, ervaar ik toch de druk dat het goed moet zijn.'
"Soms teken ik een paar weken niet en als ik dan merk dat het onrustig wordt in mijn hoofd, is dat het signaal dat ik weer wil tekenen", vervolgt ze. "Dat ik ervan in een flow kom, is voor mij de motivatie. Ik verkoop ook nooit iets. Als ik een opdracht krijg, ervaar ik toch de druk dat het goed moet zijn."
Het mag ook lelijk zijn
Hoewel vrienden haar aanmoedigen om meer van haar werk te delen op sociale media, blijft ze hier terughoudend in. "Het idee dat ik iets op Instagram plaats, verandert de dynamiek. Het is dan niet meer: ik doe lekker iets voor mezelf, want je wilt niets onooglijks posten. Maar ik moet juist iets lelijks kunnen maken en denken: dit is oké. Want dan ben ik nog steeds lekker uit mijn hoofd geweest en dat is het doel."
Soms is ze trots op een werk en deelt ze het alsnog. De reacties zijn dan altijd positief, maar Rachel blijft nuchter: "Er zijn zoveel artiesten die duizend keer beter zijn dan ik. Een beetje cynisch misschien, maar zo is het wel."
Een goed verhaal is een goed verhaal
Als het over kunst gaat, moet Rachel vaak denken aan een uitspraak van een journalist. "Het verschil tussen een goed verhaal en een marketingstunt is dat een marketingstunt publiek nodig heeft om er waarde aan te geven, maar een goed verhaal is een goed verhaal, ook als niemand het leest", citeert ze. "Dat is bij kunst ook zo, denk ik. Als jij iets maakt voor de bühne, dan heb je mensen nodig die je werk opmerken en geloven dat het iets moois is. Maar stel dat jij een Rembrandt op een zolder hebt staan die niemand ooit ziet, dan is het nog steeds een intrinsiek goed werk."
Benieuwd naar de creatieve uitlatingen van Eddy Zoey en Ruud de Wild? Je vindt het hele artikel met creatieve BN'ers in de nieuwste Beau Monde. In de sprankelende novembereditie lees je naast dit verhaal nog veel meer inspirerende interviews, waaronder spraakmakende gesprekken met Loiza Lamers, Winston Gerschtanowitz en Estelle Cruijff. Verder vind je er weer een flinke dosis showbizz-, royalty- en fashionnieuwtjes, waarmee je je glamourliefhebbende hart kunt ophalen. Nu verkrijgbaar in de winkel!
- NL Beeld