Wil je meer weten over de positieve effecten van een administratieve baan op je sociale en privéleven? We zetten ze in dit artikel voor je op een rijtje. Of open direct je browser en bekijk verschillende administratie-vacatures.
1. Je komt meer in balans door stabiliteit en structuur
Vaste werktijden en een duidelijk afgebakend takenpakket zijn de perfecte ingrediënten voor meer balans in je leven. Met een administratieve baan weet je over het algemeen precies waar je aan toe bent. Je werkdagen verlopen op een voorspelbare manier, waardoor je jouw werktijd zo effectief mogelijk kunt indelen. Pak bijvoorbeeld in de ochtend de moeilijkste taak aan en doe aan het einde van de dag iets simpels, zoals een kopieerklus. Door de structuur binnen een administratieve functie ervaar je mentale rust en bovendien weet je door de vaste routine precies wanneer je klaar bent met werken en af kunt spreken met vrienden of familie.
2. Je doet vaardigheden op die ook in je privéleven van pas komen
Overzicht houden, communicatie en planning zijn de drie vaardigheden die je het meest gebruikt binnen een administratieve functie. En laat die nou ook uitstekend van pas komen binnen je sociale en privéleven! Jij draait je hand niet om voor het organiseren van het vriendinnenweekend of de familievakantie, bent een kei in budgetteren en weet wanneer iemand een luisterend oor nodig heeft. Door de tijdens je werk opgedane vaardigheden toe te passen in je privéleven zorg je voor meer efficiëntie, rust en balans.
3. Er is volop ruimte voor (persoonlijke) groei
Heb je al een administratieve baan en zoek je meer uitdaging? Vanuit deze functie is het vaak mogelijk om door te groeien naar een baan met meer verantwoordelijkheden. Denk aan office manager, projectcoördinator of HR-medewerker. Door deze stap in je carrière te zetten, krijg je meer financiële ruimte die je in je privéleven kunt investeren, bijvoorbeeld door het maken van mooie reizen. Een promotie draagt ook bij aan je zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld, wat weer effect heeft op je relaties met anderen. Bekijk vacatures als HR medewerker en ontdek wat er mogelijk is.
4. Je hebt veel sociale interactie op de werkvloer
Als administratieve kracht heb je vaak contact met collega’s van andere afdelingen, leveranciers, klanten en/of leidinggevenden. Dit maakt je werkdag dynamisch, scherpt je sociale vaardigheden aan en vergroot je professionele netwerk. En wie weet houd je er ook nog een leuke vriendschap aan over!
5. Er is een duidelijke scheiding tussen werk en privé
Je werk niet mee naar huis hoeven te nemen is voor velen een reden om te kiezen voor een administratieve functie. Zodra je de deur van het kantoor achter je dichttrekt, is het tijd om te ontspannen. Voor een goede mentale gezondheid is een duidelijke scheiding tussen privé en werk essentieel. Je hebt de ruimte en energie om je te focussen op wat voor jou belangrijk is, of dat nu je gezin, je sociale leven of je gezondheid is.
- Unsplash, The Jopwell Collection