Tip: Mode documentaires @ IDFA

Vandaag begint de 26e editie van het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA). Het IDFA is het grootste...

Header IDFA

Vandaag begint de 26e editie van het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA). Het IDFA is het grootste filmfestival ter wereld. Tijdens het festivalprogramma zijn er maar liefst 292 documentaires te zien. Wij selecteerden voor jou 2 mode documentaires die zeker een bezoekje waard zijn!

The Director: An Evolution in Three Acts

Director foto

Als kind verwachtte Frida Giannini vooral moeder te worden, met een onopvallend leven in de marge. Daar is weinig van terecht gekomen. Sinds ze in 2004 als ontwerper aangesteld werd bij het Italiaanse mode- en tassenmerk Gucci staat de bescheiden, nuchtere Giannini volop in de spotlights. Zeker nu ze, inmiddels als creatief directeur, de gewichtige taak heeft het beroemde modehuis steeds weer van nieuwe collecties te voorzien in een wereld die door globalisatie vele markten moet bedienen. Hoe houd je je als relatief jonge ontwerper staande in een wereld waarin zowel creatie als geld een belangrijk onderdeel vormen? Zeker als je zelf wars bent van glitter en glamour, macht en kapitaal? Regisseur Christina Voros volgt Giannini een jaar lang achter de schermen. We zien de blonde protagoniste tijdens creatieve sparsessies met andere ontwerpers en naaisters, bij de ontwikkeling en presentatie van een nieuwe collectie en tijdens een reis naar Azië, waar men inmiddels ook de charme van de Europese haute couture heeft ontdekt. In drie aktes wordt een uitgebreid beeld geschetst van het Italiaanse modehuis, met mooie verhalen en archiefbeelden uit het verleden, opnames van het roerige heden en Giannini’s plannen voor haar werkzame en persoonlijke toekomst.

Nora Noh

Nora

Ze is 84 en draagt nog steeds valse wimpers. Nora Noh, Zuid-Korea’s eerste modeontwerper en de onbetwiste Coco Chanel van de Zuid-Koreaanse mode, timmert al zestig jaar aan de weg. Haar leven valt samen met de ingrijpende verwestersing van de Zuid-Koreaanse cultuur en de emancipatie van Zuid-Koreaanse vrouwen. Noh ontleende haar naam zelfs aan de eigengereide heldin Nora uit het Noorse toneelstuk Het Poppenhuis. Ook internationaal oogstte Noh lof. Haar elegante ontwerpen sierden de covers van Bazaar en Vogue. Tijd voor een retrospectief dus, en hoe anders dan in de vorm van een modeshow? Geassisteerd door de gedreven jonge styliste Seu Eun-young begint Noh met de voorbereidingen. De samenwerking gaat echter niet van een leien dakje. Vlot gemonteerde archiefbeelden van Zuid-Korea in de jaren veertig, vijftig en zestig worden afgewisseld met interviews met oude klanten, filmsterren en mode-experts die vertellen wat Noh’s kleding voor hen betekent. Noh ontwierp en ontwerpt nadrukkelijk voor werkende vrouwen: “Haar kleren voelden comfortabel en bevrijdend”, stelt één van haar bewonderaars. Noh zelf kijkt in voice-over terug op haar mislukte huwelijk als tiener en de daaropvolgende lange carrière. Reconstructies van sleutelscènes uit haar leven illustreren Noh’s voor die tijd ongewone onafhankelijkheid. Ondertussen komt de dag van de show naderbij.

Het IDFA vindt plaats van 20 november tot en met 1 december. Klik hier om te zien waar The Director: An Evolution in Three Acts draait en klik hier om te zien waar Nora Noh draait.

Laatste nieuws