Koningshuis 2.0: de strategie waarmee de Cambridge’jes hun populariteit willen vergroten

Prins William en hertogin Kate werken er hard aan om de monarchie een moderne invulling te geven.

Met de tijd meegaan kan lastig zijn als je staatshoofd 95 jaar oud is (en kijkers van The Crown weten dat Queen Elizabeth al in de jaren vijftig de kritiek kreeg dat ze 'te ouderwets' was). Aan Kate en Will dus te taak om een inhaalslag te maken.

Nieuwe strategie

Voorbij zijn de dagen dat de celebrity-status was weggelegd voor filmsterren en muzikanten. De grootste en invloedrijkste bekendheden van het moment verwierven hun faam dankzij het internet. Influencers, YouTubers, TikTokkers, you name it. Prins William en hertogin Kate lijken door te hebben dat hun toekomst ook weleens afhankelijk zou kunnen zijn van hun populariteit op het internet.

Dat is de laatste weken maar al te duidelijk geworden. Het begon allemaal met een mierzoet filmpje dat Kate en William van hun gezin uploaden ter ere van hun tinnen huwelijksjubileum. Kort daarna kwamen ze onder het mom van 'beter laat dan nooit' met hun allereerste YouTube-video, met de belofte om voortaan meer beeldmateriaal met de wereld te delen. De volgende stap was het veranderen van hun Instagram-naam. Het ietwat onduidelijke 'Kensington Royal' werd omgedoopt tot het meer herkenbare 'Duke and Duchess of Cambridge.' Allemaal indicatoren dat de Cambridge'jes hun aanwezigheid op het internet nu echt serieus gaan nemen.

Royal influencers

Want waarom een werkbezoek afleggen voor een handjevol toeschouwers als heel de wereld mee kan kijken? Tijdens hun bezoek aan Schotland afgelopen week werd de socialmediakanalen van William en Kate voortdurend geüpdatet. Een Insta-Story hier, een spontaan kiekje daar: volgens koningshuisexpert Katie Nicholl is het deel van een groot plan om de monarchie te moderniseren.

“Een meer digitaal aanwezige koninklijke familie staat al langer op de planning”, weet Katie te vertellen. “Eerst gingen de veranderingen relatief langzaam, maar de pandemie heeft alles echt in een stroomversnelling gebracht.”

Volgens de royaltydeskundige is het een noodzakelijke stap om de monarchie te laten overleven: “Contact leggen met een jonger publiek is de manier om de familie veilig te stellen. Als je de massa achter je kunt krijgen, dan is de toekomst van de monarchie verzekerd.”

Prins Harry en Meghan Markle waren vóór hun vertrek uit de koninklijke familie al razend populair op social media. Dus toen de Sussex'jes naar de Verenigde Staten vertrokken, was Kate er als de kippen bij om het brein achter hun accounts, David Watkins, te strikken. En vorige maand nog hadden de Cambridge'jes een vacature openstaan voor een communicatiemedewerker met de nodige ervaring op het gebied van social media. Het is duidelijk welke weg ze in willen slaan!

Groeiende populariteit

Al hebben Kate & Will momenteel ook niets te klagen. Ze doen het in ieder geval al stukken beter op het wereldwijde web dan het aanstaande koningspaar, prins Charles en Camilla. Op Instagram hebben de hertog en hertogin van Cambridge meer dan 12,8 miljoen volgers. En dat terwijl de kroonprins door 'slechts' 1,4 miljoen gevolgd wordt. Volgens Nick Rogers, deskundige op het gebied van influencer marketing, moet de royals wel wat meer van zichzelf laten zien als ze echt wat willen bereiken.

“De meest succesvolle mensen op social media zijn de mensen die zichzelf neerzetten met integriteit en waarheidsgetrouwheid. Het jongere publiek let erg op authenticiteit, dus William en Kate moeten niet te ver afdwalen van wie ze echt zijn.”

Tegelijkertijd blijven het de royals: ze zullen niet snel hun bloopers, dieptepunten of tikkeltje gênante selfies met hun volgers delen. Al zouden we het eigenlijk alleen maar heel erg leuk vinden als het op een dag wel zover is.

Bron: Grazia UK | Beeld: Brunopress

Laatste nieuws