Soepel en gezond: zo behaal je resultaat met 10 minuten yoga of fitness per dag

Een goede routine is misschien wel belangrijker dan flink zweten.
@media (max-width: 679px){#fig-6148460412f99 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148460412f99 img{#fig-6148460412f99 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6148460412f99 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148460412f99 img{#fig-6148460412f99 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6148460412f99 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148460412f99 img{#fig-6148460412f99 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6148460412f99 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148460412f99 img{#fig-6148460412f99 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}yoga fitness

Wie weet heb jij het afgelopen jaar ook weleens thuis je fitnessmatje uitgerold om in beweging te komen. Maar ook nu de sportscholen, yogastudio's en zwembaden weer open zijn, blijft thuis sporten geen gek idee. Waarom? Het is laagdrempelig, (bijna) gratis en vooral snel. Zo past die korte fitness- of yogasessie gemakkelijk in je dagelijkse routine. En elke dag een beetje bewegen levert je misschien nog wel meer op dan één keer per weer flink zwoegen. Wij delen hoe je dit het beste aanpakt.

Bereid je goed voor

Thuis heb je natuurlijk minder materialen tot je beschikking dan in een sportschool of yogastudio. Het hoeft echter geen grote investering te zijn om je eigen woonruimte om te toveren tot een prettige en effectieve plek om te sporten. Onmisbaar is een goede mat voor yoga. Beginners kunnen baat hebben bij yogablokken, maar hiervoor kun je ook gewoon dikke pillen uit je boekenkast gebruiken. Vergeet niet dat yoga draait om je ademhaling, niet om de laatste props en leggings (al kunnen die het wel aantrekkelijker maken!). Wil je ook af en toe aan fitness doen thuis? Dan kunnen weerstandbanden en kleine gewichtjes een fijne aanvulling zijn. Je kunt echter prima zonder hulpmiddelen beginnen. Op internet zijn genoeg thuisworkouts te vinden waarbij je alleen gebruik maakt van je lichaamsgewicht. Daarover gesproken...

Bepaal je workout

Er zijn tegenwoordig tig apps en YouTube-accounts die je op weg kunnen helpen om dagelijks aan yoga of fitness te doen. De pandemie heeft dit aanbod alleen maar groter gemaakt. Veel sportscholen en yogastudio's bieden tegenwoordig ook online lessen aan of hebben hun eigen app. Alles is te vinden op het Wereld Wijde Web, en dit aanbod kan in het begin nogal overweldigend zijn. Begin gewoon eens met rondsnuffelen op YouTube wat voor workouts jouw bevallen. Is het yoga, pilates, zumba, HIIT of toch krachttraining? Of helpt afwisseling je juist om dagelijks op je fitnessmat te springen? Probeer eens een online lesje van 10 minuten en je leert meteen meer over wat bij jou past. Vergeet vooral niet om video's op te slaan die je leuk vindt. En zoek dan eens verder of er een (online) abonnement bestaat waarmee je helemaal aan je trekken komt.

Kies een vast moment (en wees consistent!)

Een routine inbouwen is key als je je fitter wilt voelen met tien minuutjes yoga of een andere vorm van fitness per dag. Hoewel je maar een korte tijd op je mat hoeft te staan om er de vruchten van te plukken, is het natuurlijk wel belangrijk dat je dit consistent doet. Bepaal wat voor jou het makkelijkst is. De wekker tien minuten eerder zetten om 's ochtends de dag te beginnen met een YouTube-lesje? Een hapje uit je (thuiswerk)lunchpauze nemen om op de mat te stappen? Of 's avonds wat televisietijd omruilen voor een paar minuten in je yogalegging? Door iedere (werk)dag hetzelfde moment te kiezen, wordt het een stuk makkelijker om die dagelijkse beweging vol te houden. En volhouden is wat je moet doen om resultaten te zien van je korte maar krachtige workouts – leuker kunnen we het niet maken!

Gun jezelf de tijd – ook met een razendsnelle daily workout

Je kunt veel positieve veranderingen gaan merken als je iedere dag tien minuten uittrekt om thuis te bewegen. Yoga helpt bewezen tegen stress en angst en kan bevorderlijk zijn voor je slaap, flexibiliteit en algehele gezondheid (via healthline), dus zelfs als je geen lichamelijke resultaten ziet, ben je goed bezig. Maar verwacht niet dat je binnen no time een felbegeerde yoga booty, strakke armen of platte buik hebt. Daar draait sporten anno 2021 bovendien helemaal niet meer om! Als je alleen aan yoga of fitness begint om er goed uit te zien, is het lastiger om gedisciplineerd elke dag op je matje te staan. Maar als je merkt dat je je er energieker en vrolijker door voelt, is dit al een stuk makkelijker. Gun jezelf daarom de tijd om te ontdekken wat daily workouts of yogasessies met je doen. We geloven graag in quick fixes, maar helaas is er geen snelle en korte manier om je levensstijl voorgoed gezonder te maken. Tien minuten per dag thuis sporten of een mindfull momentje pakken is hoe dan ook een goed begin, en veel sneller dan dat gaat het niet worden.

Ben je een volledige beginner op het gebied van fitness en/of yoga? Dan raden we je aan eerst een paar lessen buiten de deur te volgen met een goede instructeur. Veel succes!

Laatste nieuws