Het botert niet bepaald tussen prins Harry en Meghan Markle enerzijds en werkgever Spotify anderzijds. De Sussexjes zijn zeer bezorgd over misinformatie over COVID-19 op de streamingdienst en spreken zich daarom luid en duidelijk uit.
Misinformatie over corona
Spotify is de laatste tijd veel in het nieuws, en niet op een positieve noot. Verschillende artiesten, onder wie Neil Young en Joni Mitchell, en podcaster Brené Brown, spraken zich uit tegen de verkeerde informatie over COVID-19 die onder andere door podcaster Joe Rogan op de streamingdienst wordt verspreid. Om een vuist te maken, besloten zij hun werk van Spotify af te halen.
Ook de Sussexjes spreken zich nu uit tegen de streamingdienst, waar zij een exclusieve meerjarige podcastdeal mee hebben. "Sinds de oprichting van Archewell hebben wij gewerkt om de wereldwijde misinformatiecrisis aan te pakken. Honderden miljoenen mensen worden elke dag getroffen door de ernstige schade van ongebreidelde mis- en desinformatie", zo luidt de verklaring van een Archewell-woordvoerder.
Verandering is nodig
"Sinds april uiten onze mede-oprichters (Harry en Meghan, red.) hun bezorgdheid aan onze partners bij Spotify over de al te reële gevolgen van misinformatie over COVID-19 op zijn platform", gaat de woordvoerder verder. De Sussexjes laten weten dat ze hun zorgen meerdere keren hebben geuit en de streamingdienst hebben gevraagd zulke desinformatie niet te verspreiden. "Er moeten wijzigingen in het platform worden aangebracht om deze volksgezondheidscrisis aan te pakken. Wij kijken naar Spotify om dit op te pakken en zijn vastbesloten om ons werk samen voort te zetten."
Spotify-deal
De hertog en hertogin van Sussex werken sinds december 2020 samen met Spotify. Destijds liet de streamingdienst in een persbericht weten dat Harry en Meghan 'podcasts zullen presenteren en produceren die een gemeenschap opbouwen door middel van gedeelde ervaringen, verhalen en waarden.
Het wil echter nog niet bepaald vlotten met de podcast van de Sussexjes. Harry en Meghan hebben tot nu toe slechts één podcast van 33 minuten uitgebracht. Of de vertraging te wijten is aan deze coronahobbel in de weg, is niet duidelijk.
Bron: People | Beeld: BrunoPress