Schaamteloos: hoe gierig zijn Nederlanders nu eigenlijk?

We hebben hoe dan ook oog voor kwaliteit!

Ben je op vakantie, krijg je de welbekende ‘kijken kijken, niet kopen’ naar je hoofd – we hebben toch echt een bepaalde reputatie als Hollanders. Maar hoeveel is daar van waar? Zijn we écht zo gierig, of valt dat reuze mee? Simyo is eens in de cijfers gedoken.

Tikkie

Een romantisch diner met wijn voor twee bij kaarslicht, een eerste kus bij het afscheid en als je eenmaal thuis de deur dichttrekt… een notificatie van Tikkie. Of je wel even geld wil overmaken, want jouw wijntje was toch echt 2 euro duurder dan die van je partner. Opeens begin je dan tóch te twijfelen of die pijnlijke pumps en eindeloze uren in de make-up het waard waren.

Hoewel we bijna allemaal wel zo’n verhaal kennen uit onze omgeving, blijkt uit onderzoek van telefoonprovider Simyo dat we het er grotendeels over eens zijn dat dit not done is. In het kader van de Week van het Geld heeft Simyo uitgezocht wat er nu echt waar is van die Tikkie-horrorverhalen en reputatie als absolute gierigaards.

Neusje van de zalm

Wat blijkt? Maar liefst 67% van de ondervraagden vindt een Tikkie sturen na een eerste date een absolute afknapper. Voor etentjes bij iemand thuis geldt dat des te meer: 87% van de ondervraagden kon dit absoluut niet waarderen.

Dat betekent overigens niet dat we dan maar strooien met geld. In tegendeel: we gaan steeds bewuster met onze centen om. Want laten we eerlijk wezen, het leven is al duur genoeg. Simyo constateerde dat een indrukwekkende 91% van de deelnemers toch trots is op hoe zij met hun geld omgaan. 72% van de ondervraagden vindt het bovendien belangrijk om te sparen. En wat blijkt? Hoe jonger de deelnemer, hoe belangrijker sparen werd gevonden.

Overigens betekent dit niet direct dat we dan ook massaal goedkopere producten aanschaffen. In tegendeel! We weten heel goed wat we willen, en inleveren op kwaliteit? Daar hebben we geen trek in. Zo zag Simyo dat slechts 4% van de respondenten genoegen zou nemen met verminderde kwaliteit in ruil voor een lagere prijs.

Top 10

Maar waar we dan wel op willen besparen? Ook daar heeft Simyo navraag naar gedaan. Hier kwam de volgende top 10 uit:

  1. Abonnementen voor krant, magazines, etc.
  2. Uit eten gaan
  3. Andere uitjes
  4. Online diensten (bv. Netflix, Spotify, HBO Max)
  5. Vakantie
  6. Abonnement voor sportclub/sportschool
  7. Winkelen
  8. Elektronica (bv. laptop, PC, gameconsole, smartwatch, etc.)
  9. Verwarming en elektriciteit
  10. Dagelijkse boodschappen

Bespaarexpert Renée Lamboo, bekend van haar Insta-account @PorteRenee.nl, was onder de indruk van de resultaten. “Dat geld een steeds belangrijker onderwerp wordt, merkten wij natuurlijk al. Besparen is de laatste jaren uit het verdomhoekje gekomen en nu iets waar mensen meer open met elkaar over praten. Uit het onderzoek van Simyo blijkt ook dat mensen zich er niet meer voor schamen. Dat vind ik een positieve ontwikkeling. Slim met je geld omgaan is toch iets om trots op te zijn.” Kortom: we zijn niet gierig – we zijn gewoon heel lekker bezig. Dat verdient een schouderklopje!

Bron: Simyo | Beeld: Pexels, Anastasia Shuraeva

Laatste nieuws