doDisplay('div-gpt-ad-BeauNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-614bc79c8f8e2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614bc79c8f8e2 img{#fig-614bc79c8f8e2 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-614bc79c8f8e2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614bc79c8f8e2 img{#fig-614bc79c8f8e2 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

6 tips die je al gauw helpen om de (extra) kilo's te verliezen

Waarom is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag?

Een gezonde maaltijd eten in de ochtend heeft volgens diverse onderzoeken allerlei voordelen.
@media (max-width: 679px){#fig-614bc79c9109a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614bc79c9109a img{#fig-614bc79c9109a img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614bc79c9109a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614bc79c9109a img{#fig-614bc79c9109a img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614bc79c9109a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614bc79c9109a img{#fig-614bc79c9109a img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614bc79c9109a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614bc79c9109a img{#fig-614bc79c9109a img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}gezond ontbijt

Je hoort de stelling regelmatig, je ontbijt zou de belangrijkste maaltijd van de dag zijn, maar waarom eigenlijk?

Hoewel er wel onderzoeken zijn die het voordeel van ontbijten beschrijven, blijkt de claim dat het de belangrijkste maaltijd van de dag is nog wel in twijfel getrokken te worden.

doDisplay('div-gpt-ad-BeauNL_in-content_top_article');

Een gezonde maaltijd eten in de ochtend heeft volgens diverse onderzoeken allerlei voordelen. Zo zijn er diverse studies die aangeven dat de kans op overgewicht afneemt als je ’s ochtends een goede maaltijd eet als basis voor de rest van de dag. Daarnaast zou je bloedsuikerspiegel minder schommelen als je de dag start met een goede maaltijd, waardoor de kans op diabetes type 2, hart- en vaatzieken en een hoge bloeddruk ook af zouden nemen. Maakt dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag? Volgens deze studies wel, maar toch zijn er wel wat meer opmerkingen. "Het is namelijk heel lastig om echt goed vast te stellen of er een verband is tussen overgewicht of bepaalde ziekten, en het wel of juist niet eten van een ontbijt. Mensen die ontbijten, hebben verder namelijk ook vaak een gezondere levensstijl dan mensen die ervoor kiezen ’s ochtends niets te eten."

"Er zijn veel verschillende studies die het verband tussen ontbijten en de mogelijke gevolgen voor de gezondheid aangeven, maar er zou ook een andere link kunnen zijn. Mensen die ontbijten hebben vaak namelijk ook andere gezonde gewoonten, zoals niet roken en voldoende bewegen", zegt Alexandra Johnstone, hoogleraar gespecialiseerd in eetlust bij de University of Aberdeen. Zij denkt dat ontbijt-skippers vaak minder kennis over eten en gezondheid hebben.

Andere experts zien wel een link tussen het ontbijt en de gezondheid, bijvoorbeeld de bloedsuikerspiegel. Daarvoor zou het ontbijt misschien wél de belangrijkste maaltijd van de dag kunnen zijn. Fredrik Karpe, een professor op het gebied van metabolische aandoeningen, zegt tegen BBC dat je ontbijt een soort kickstarter is voor de rest van de dag. "Als je wil dat je lichaam goed reageert op eten, heb je in de ochtend een trigger met koolhydraten nodig. Dan wordt er insuline aangemaakt; ontbijt is dus heel belangrijk."

doDisplay('div-gpt-ad-BeauNL_in-content_bottom_article');

Dus?

Over of ontbijt nu echt de belangrijkste maaltijd van de dag is, bestaat dus enige twijfel. Er is maar weinig bewijs dat echt zonder uitzonderingen aan kan geven hoe belangrijk die eerste maaltijd van de dag is. Wat voedingsexperts wel zeggen, is dat we moeten eten wanneer ons lichaam het aangeeft. Heb jij enorme trek als je net uit bed komt? Dan is het belangrijk dat je de dag begint met een goed ontbijt. Langzame koolhydraten zoals havermout of volkorenbrood zijn altijd goed, vooral gecombineerd met wat eiwitten (bijvoorbeeld yoghurt of vleeswaren) en wat fruit. Dan krijg je voldoende voedingsstoffen binnen én piekt je bloedsuikerspiegel niet ineens heel erg. Dat is een belangrijke basis om de rest van de dag in te gaan, zeggen de experts. En nu jij!

Laatste nieuws