Glamour met een knipoog

Prinses of zakenvrouw? Vermogen Märtha Louise 'steeg met 406 procent in één jaar'

Een commerciële bruiloft, deals met Netflix en een eigen kledinglijn: de Noorse prinses Märtha Louise lijkt bijna overal wel een slaatje uit te kunnen slaan. En dat legt haar geen windeieren, want in een jaar tijd maakte haar vermogen een bizarre groei van zo'n 400 procent door.

Vermogen Märtha Louise steeg met 406 procent in één jaar

Je kunt zeggen wat je wilt over Märtha Louise en haar ietwat dubieuze levenskeuzes, maar op financieel gebied doet ze toch echt iets goed. Volgens het Noorse nieuwsblad Nettavisen wist zij haar vermogen in een jaar tijd namelijk te vervijfvoudigen. En nee, daar kwamen geen sjamanistische spreuken aan te pas, maar gewoon een sterk staaltje ondernemerschap.

Zakelijk succes

Nettavisen meldt dat Märtha Louise's fortuin van ruim 5,7 miljoen Noorse kroon in 2022 steeg naar maar liefst 29,2 miljoen Noorse kroon in 2023. Omgerekend is ze daarmee van ruim 490.000 euro naar bijna 2,5 miljoen euro gegaan. Een bizar verschil!

Kledingmerk

Waar al dit extra geld precies vandaan komt, meldt de krant niet. Maar goed, wij kunnen wel een inschatting maken. Zo is de prinses natuurlijk mede-eigenaresse van kledingmerk, Hést, waarvan ze bijna 30 procent in bezit heeft. En het bedrijf had in 2023 een bijzonder goed jaar: de omzet van Hést steeg van 33,9 miljoen Noorse kroon in 2022 naar een indrukwekkende 64,6 miljoen Noorse kroon in 2023.

Toen de prinses en haar compagnons in 2019 begonnen met hun modemerk, hadden ze het plan om 15 winkels in Noorwegen te openen. Inmiddels zijn hun items te vinden in maar liefst 95 winkels verspreid over het hele land. Een groei waar Märtha Louise natuurlijk hartstikke blij mee is. "Het is echt ongelooflijk leuk," vertelde ze in een eerder interview. "Ik denk er elke dag aan en besef hoe gelukkig ik ben. We zijn enorm tevreden."

Commerciële bruiloft

Maar haar modemerk is niet het enige waar de prinses inkomsten uit weet te halen. Sterker nog, zelfs uit haar eigen bruiloft wisten de prinses en haar sjamaan Durek Verrett een behoorlijk slaatje te slaan.

Zo waren er exclusieve deals gesloten met Netflix en Hello! Magazine, voor de documentatie van het grootse festijn. Daarnaast werd er naar verluidt in het hotel een pop-up kledingwinkel opgezet die producten van Hést verkocht. Ook moesten de gasten bij de receptie betalen voor drankjes waarvoor (jawel) de eigen gin van het echtpaar gebruikt werd. Niet héél chic, maar goed – het paar moet hun centen natuurlijk érgens vandaan halen.

Royalty
  • Nettavisen
  • NL Beeld