Glamour met een knipoog

Expert legt uit: waarom we kleding kopen (en houden) die we nooit dragen

Herken je dat? In de winkel of online gooi je je hele mandje vol met leuke items waarvan je zeker bent dat je ze allemaal gaat dragen. Maar in de praktijk blijft een deel ervan altijd op de bovenste plank liggen. De hamvraag is natuurlijk: waarom kopen we het dan in hemelsnaam?

Expert legt uit: waarom we kleding kopen die we nooit dragen

Stereotype of niet, veel vrouwen houden nou eenmaal van shoppen. Van impulsaankopen tot zorgvuldig samengestelde outfits - het voelt altijd als een feestje om nieuwe kledingstukken aan de garderobe toe te voegen. Maar hoe vaak belandt dat ene jurkje of die perfecte jas uiteindelijk ongedragen achterin de kast? Dít is waarom we ons laten verleiden tot aankopen die de kast nooit meer verlaten.

1. Foute denkwijze

“De meest voorkomende reden waarom iemand een kledingstuk koopt dat de kast nooit verlaat, is dat de shopper goedbedoeld maar foutief nadacht tijdens de aankoop”, vertelt consumentenpsycholoog en onderzoeker Kit Yarrow aan Real Simple. “Het typische scenario luidt als volgt: er was iets heel bijzonders aan het item, maar er was ook iets dat niet helemaal naar je smaak was, maar omdat het in de sale was, kocht de shopper het toch.”

Volgens Yarrow is dit een klassiek voorbeeld van wat ze ‘keuze-ondersteunende cognitieve vooringenomenheid’ noemt. In simpeler Nederlands: we negeren de informatie die niet overeenkomt met wat we willen. Denk bijvoorbeeld aan een wollen trui die zo zacht is, dat je ‘m eigenlijk alleen al wilt hebben omdat-ie zo knuffelig is. Dat de trui niet binnen je persoonlijke stijl valt, wuif je weg. Zeker wanneer je ziet dat het item in de aanbieding is.

2. Expectation versus reality

De reden waarom we winkelen zo leuk vinden, is volgens Yarrow omdat we dan vaak onze toekomstige zelf visualiseren. “Winkelen prikkelt onze fantasie. Als we overwegen bepaalde items te kopen, stellen we ons voor hoe anderen op ons zullen reageren, hoe we ons zullen voelen als we het dragen, enzovoort.” Het probleem zit ‘m er echter in dat we tijdens het winkelen nog weleens een leefstijl visualiseren die niet bestaat. Een bekende: dat we nog wat zullen afvallen en dat dat ene stuk dan prachtig staat. Of dat we naar een glamoureus gala zullen gaan of een tropische reis gaan maken.

Tegen de tijd dat we beseffen dat die luxe cruise er niet van gaat komen en dat ook het figuur dat we voor ogen hadden niet realistisch is, kun je het item vaak niet meer retourneren.

3. Het item is té mooi

Een andere reden waarom een kledingstuk in de kast belandt met de prijskaartjes er nog aan? Omdat we het gewoon te mooi vinden om te dragen. Klinkt gek, maar het is wel degelijk een ding, zo weet Yarrow. “Het fenomeen wordt verliesaversie genoemd”, vertelt ze. “Het komt vooral voor bij mensen die in hun jeugd verliezen hebben geleden.” De angst dat het kledingstuk wordt verpest, is dan gewoon te groot. Of soms bewaren mensen het item tot ze er eindelijk een waardige gelegenheid voor vinden. Maar ook onder dit mom kan een kledingstuk maanden, zelfs jaren stof lopen happen in een garderobe.

En nu?

Sta jij voor je kledingkast en merk je op dat je wel heel veel blouses, broeken, jurken, truien of schoenen hebt die je niet draagt? Laat ze dan niet nog verder stof happen. Je zou de items bijvoorbeeld op Vinted door kunnen verkopen. Maar je kunt ook goed doen door het te doneren aan het goede doel. Het initiatief ReShare van het Leger des Heils staat te springen om jouw kleding en textiel. Een deel van de ingezamelde kleding gaat naar mensen in nood en een ander deel wordt tegen sociale prijzen verkocht in de ReShare stores. Ook wordt een deel verkocht aan sorteerbedrijven en wat overblijft gaat naar de textielrecycling.

En nu horen we je al denken: wat gebeurt er dan met de opbrengst van de doorverkoop van het textiel? Dat gebruikt het Leger des Heils om hun werk uit te voeren (en om dat te kunnen blijven doen) en het wordt onder andere gebruikt om mensen in nood te helpen en om werkgelegenheid te creëren voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Een mooi doel, niet? Dus waar wacht je nog op. Tijd om de items in je kledingkast kritisch onder de loep te nemen.

Lifestyle
  • Marie Claire, Beau Monde archief
  • Adobe Stock