Een nieuwe Hermès-tas scoren in Parijs, Buckingham Palace bewonderen of genieten van een lokale Brusselse wafel: met Eurostar is het allemaal mogelijk. Al dertig jaar lang brengen deze hogesnelheidstreinen reizigers razendsnel en in stijl naar enkele van Europa’s meest iconische steden. Om deze bijzondere mijlpaal te vieren, spraken wij met Susie Parr, die al bijna dertig jaar bij Eurostar werkt, én kijken we terug op drie decennia grensverleggend reizen.
Innovatie en ontwikkeling
Sinds de eerste rit in 1994 heeft Eurostar miljoenen reizigers verbonden via de revolutionaire Kanaaltunnel. Wat ooit begon als een ambitieus project tussen Londen, Parijs en Brussel, groeide uit tot een vervoersnetwerk dat jaarlijks bijna 19 miljoen (!) passagiers vervoert.
Grenzen verleggen, is iets waar Eurostar in uitblinkt - letterlijk en figuurlijk. De afgelopen decennia bleef Eurostar vernieuwen, met onder andere wifi aan boord, exclusieve lounges, een hoogstaande dining-ervaring én zelfs een samenwerking met de Olympische Spelen. Het recentelijk samengaan met Thalys in oktober 2023 biedt daarbij nog meer opties voor reizigers, met één geïntegreerd ticketsysteem en uitgebreide bestemmingen.
Eén grote familie
Voor Susie Parr, al bijna dertig jaar een vaste kracht bij Eurostar, zit de magie niet alleen in de technologie van de treinen, maar ook in het menselijke aspect. "Het voelt als een grote familie. Wat dat betreft is er in al die jaren weinig veranderd", deelt ze. Haar meest gekoesterde herinnering? Een rit in de machinistencabine, van Ashford naar Lille. "Het was ongelooflijk – een ervaring die ik nooit zal vergeten."
Over de voordelen van Eurostar reizen zegt Susie: "Het is vooral ontzettend luxe om direct in het hart van een stad aan te komen, zonder overstappen of transfers." En wist je dat de Kanaaltunnel eigenlijk een W-vorm heeft? "De meeste mensen denken dat het gewoon één keer op en neer gaat, maar dat is niet zo." Weer wat geleerd!
Herinneringen
Voor Susie Parr is het 30-jarige jubileum ook een moment van reflectie op de bijzondere ervaringen die ze heeft meegemaakt. Eén herinnering steekt er voor haar met kop en schouders bovenuit: de koninklijke opening van station St Pancras in 2005.
"De hele ervaring was geweldig. Ik was maar een eenvoudige klantenserviceadviseur, en ineens zat ik daar", vertelt ze. "Het zien van de Queen en Katherine Jenkins (zangeres, red.) was ongelofelijk. Ik herinner me de avond nog levendig, van het ongelooflijke eten dat voor ons werd klaargezet tot de buitenverlichting van het station in rood, wit en blauw."
30-jarig jubileum
Ook na 30 jaar blijft Eurostar niet stilstaan. Met de heropening van de directe verbinding tussen Amsterdam en Londen vanaf februari 2025, én een ambitieuze groeidoelstelling van 30 miljoen passagiers per jaar, blijft het bedrijf een pionier in duurzaam en comfortabel reizen. Enne, wie jarig is trakteert! Bij Eurostar komt dat in de vorm van een nieuwe gastronomische ervaring en gigantische kortingen.
Het welbekende concept Eurostar Premier Dining is dit jaar namelijk geheel vernieuwd, waardoor je nog meer kunt genieten van jouw reis met Eurostar. Vanaf 4 november worden de smakelijke creaties van het team van drie visionaire chefs geserveerd in verschillende treinen van Eurostar, om zo de liefde voor eten met de reizigers te delen.
Daarnaast introduceert Eurostar Snap, een gloednieuw product waarmee jij spontaan én voordelig kunt reizen met kortingen tot wel 50%. Jij kiest de bestemming, Eurostar kiest het moment van vertrek. Snap is speciaal ontworpen voor de spontane reiziger en biedt een voordelige manier om snel met de hogesnelheidstrein naar Parijs te reizen. Dus heb je zin in een spontane citytrip? Met Snap boek je binnen een paar klikken je reis voor een aantrekkelijk tarief.
Of je nu gaat voor een weekendje Parijs, een koninklijk uitstapje naar Londen of een culinair avontuur in Brussel: met Eurostar begint de reis al aan boord. Hoog tijd om de koffers te pakken!
- Eurostar