Vandaag de dag kunnen influencers op social media een aardig zakcentje verdienen door kleding aan te prijzen – of simpelweg te dragen. Maar de grootste fashion influencer van het moment is misschien wel Kate Middleton, de hertogin van Cambridge. Volgens schattingen levert zij de Britse mode-industrie zo'n 1 miljard pond op. Say what?!
Dress like the Duchess
Het 'Kate-effect' bestaat al sinds prins William en zijn knipperlichtvriendin Kate Middleton ruim elf jaar geleden hun verloving aankondigden. Het blauwe jurkje dat Kate droeg tijdens het persmoment was binnen mum van tijd uitverkocht, en sindsdien gebeurt dat met ieder kledingstuk waarin de hertogin wordt gezien. Draag wat de Duchess draagt, en je zit goed. Ook anno 2022 is de garderobe van hertogin Kate nog mateloos populair. Volgens Newsweek levert La Middleton de Britse modesector daarmee zelfs 1 miljard pond (ruim 1,2 miljard euro) op, vergelijkbaar met de 'waarde' van Kim Kardashian.
Koninklijke influencer
Daarmee mag Kate Middleton zich een van de grootste fashion influencers van het moment noemen. Nogal ironisch, aangezien de hertogin juist níet in de voetsporen van haar beroemde schoonmoeder prinses Diana wilde treden, en niet beoordeeld wilde worden op haar kleding.
De realiteit is anders. Wordt Kate gespot met een tijdloze blazer, een nieuwe handtas, een leuk hakje? Dan vliegt dat item vervolgens als warme broodjes over de toonbank (van het Reiss-jurkje waarin de hertogin de Obamas ontmoette, werd al snel één exemplaar per minuut verkocht). Blijkbaar verlangen veel mensen toch naar een stukje koninklijke allure in hun kledingkast. De gigantische 'waarde' die Kate Middleton heeft is dus vooral leuk voor de merken die de hertogin van Cambridge graag draagt. Zelf krijgt ze er niets voor terug (nou ja, behalve 'n hoop media-aandacht), wat haar toch weer duidelijk anders maakt dan 'reguliere' influencers, die dankzij affiliatielinks, kortingscodes of andere dealtjes geld verdienen door kleding te dragen.
Bedankt, Your Royal Highness!
Oké, er is nog iets wat hertogin Kate ervoor terugkrijgt: dankbaarheid. De Duchess heeft de mogelijkheid om een vrij onbekend merk op de kaart te zetten als een royal favoriet, en daar zijn de mensen achter die labels natuurlijk dolblij mee.
Afgelopen week droeg Kate Middleton bijvoorbeeld een nieuw paar gouden oorbellen tijdens haar werkbezoek aan Wales. Deze subtiele oorringetjes zijn van het kleine Welshe juwelenmerk Spells of Love. Ontwerper Hayley Jones is apetrots dat ze de hertogin nu onder haar klanten kan rekenen. "Een tijdje geleden benaderde ik haar styliste, maar ik verwachtte geen antwoord", vertelt Hayley aan Marie Claire. Tot haar grote verrassing werd Kate even later wel met Hayleys sieraden gezien. "Alles wat de hertogin draagt is meteen uitverkocht, en het is fantastisch dat ik nu zoveel klanten kan bereiken, zelfs uit landen waarvan ik nooit had gedacht dat ze van mijn kleine merk gehoord zouden hebben. Ik voel mij ongelooflijk dankbaar en vereerd."
Bron: Grazia UK, Marie Claire UK | Beeld: BrunoPress
- 22 February 2022. This is the first time The Duchess is bringing the work of The Royal Foundation Centre for Early Childhood to the international stage. The Centre aims to drive awareness of and action on the extraordinary impact of the early years. On this trip, it will learn from Denmark's example as a country widely recognised as a world leader in its approach and investment in early childhood development. Here, Visit to the Copenhagen Infant Mental Health Project (CIMHP) University of Copenhagen, Denmark Credit: GoffPhotos.com Ref: KGC-178