Geur met fleur: Zoveel rozen gaan er in één flacon Chanel N°5

Hoeveel bloemen vinden we terug in die iconische fles?

Lees ook

Chanel N°5 is misschien wel de beroemdste parfum van deze planeet. Naar verluidt gaat er iedere dertig seconden wel een flacon over de toonbank. En dat is best bijzonder, want alle rozen die ervoor gebruikt worden komen uit één Frans dorpje. Hoeveel bloemen zijn er eigenlijk nodig voor deze iconische geur?

Handgeplukt rozenblad

Twee key ingredients van Chanel N°5 zijn jasmijn en rozenblaadjes. Beide bloemen worden exclusief geteeld in het Franse dorpje Pégomas, zo was een aantal jaar geleden te lezen in The New Yorker. Het gaat om ‘honderdbladige’ rozen, Rosa centifolia, die soms zo zwaar zijn dat ze hangen onder hun eigen gewicht. Wanneer de rozen bloeien, moet alles binnen twee weken worden geplukt. Tja, je moet iets over hebben voor een iconische geur!

Bossen bloemen in een flacon

Hoeveel er precies nodig is voor één fles? Volgens het artikel verdwijnen er maar liefst 12 rozen en 1000 jasmijnbloemen uit Pégomas in één flacon van 30 milliliter. Daarnaast bevat de eau de parfum nog meer fleurige ingrediënten, zoals ylang ylang, lelietjes-van-dalen, iris en amandelbloesem. Je betaalt dus ook voor hele bossen (handgeplukte) bloemen wanneer je een N°5 aanschaft.

Baanbrekende geur

En dat terwijl Chanel N°5 juist geen typische bloemengeur is! Toen de parfum 101 jaar geleden voor het eerst werd uitgebracht, was hij behoorlijk vernieuwend.

Gabrielle ‘Coco’ Chanel vroeg haar neus Ernest Beaux destijds om een parfum te vervaardigen zoals nog nooit eerder was gemaakt. Het moest ruiken naar een vrouw en alle facetten bevatten die een vrouw omschrijven. Sensueel, uitdagend, luchtig en memorabel, dat zijn een aantal termen die Chanel gebruikte. Beaux liet zich naar zeggen inspireren door het frisse landschap uit het hoge noorden. Voor het inmiddels wereldberoemde parfum gebruikte hij maar liefst tachtig bestanddelen, een unicum in die tijd. Gabrielle Chanel voegde er nog extra jasmijn aan toe, een van de meest kostbare ingrediënten, et voilà, Chanel N°5 was geboren.

Bron: The New Yorker, Elegance, Insider | Beeld: Pexels

Laatste nieuws

Zie ook