Glamour met een knipoog

Paris Fashion week is volop gaande en koninklijk bezoek siert de eerste rij!

Dat Paris Fashion Week A-listers naar de Franse hoofdstad trekt, is niet onbekend. Dinsdag sierde zelfs een koninklijke aanwezigheid de Dior Lente/Zomer 2025-show. Wauw!

koninklijk bezoek

Koningin Sonja van Noorwegen voegde zich dinsdag bij de Franse First Lady Brigitte Macron op de eerste rij van de Dior Lente/Zomer 2025-show. Daar ging een fotomoment met de CEO van het modehuis, Delphine Arnault, aan vooraf en dat leverde beeldige kiekjes op!

Sterren-show

Beide vrouwen waren gekleed in geheel zwarte outfits, waarbij koningin Sonja een vleugje kleur toevoegde met een zachtroze sjaal over haar geplooide jurk.

Italiaanse performancekunstenaar en Wedstrijdboogschutter Sagg Napoli mocht de show openen door over de catwalk te flaneren. En hoe! In plaats van een handtas droeg ze pijlen in een pijlkoker die over één schouder hing. Sagg trok haar schouders op, nam haar positie in en bracht vervolgens – voor de veiligheid opgesloten in een transparante gang over de hele lengte van de catwalk – de hele show door met het schieten van pijlen die aan weerszijden langs de modellen zoefden. Spectaculair!

Sonja loves fashion

Sonja combineerde haar aanwezigheid tijdens Paris Fashion Week met een koninklijk bezoek aan de tentoonstelling The Music of Colour van Harriet Backer in het Musee d'Orsay. Een prima daginvulling, als je het ons vraagt.

Het is overigens niet de eerste keer dat de Noorse koningin op de eerste rij zit tijdens een modeshow. Sonja werd samen met haar kleindochter Leah Isadora Behn gespot tijdens de Paris Couture Week in januari. Leah, de middelste dochter van prinses Märtha Louise van Noorwegen, lanceerde eerder deze zomer haar eigen schoonheidslijn: Dorah.

Dior vs. boogschieten

Het boogschieten in de show van Dior is natuurlijk een knipoog naar de Olympische Spelen, die eerder dit jaar plaatsvonden in Parijs. Backstage zei ontwerpster Maria Grazia Chiuri dat ze zich aangetrokken voelde tot de 'uitgerekte bewegingen' en 'krachtige actie' van boogschieten.

In de jaren '40 en '50, toen Dior werd opgericht, waren de klanten van het merk niet bepaald mensen die eventjes snel een sprintje trokken. Vandaag de dag wil de ontwerpster het merk laten meebewegen met de lichaamstaal van de moderne vrouw, die juist een actief leven leidt. “De opkomst van de sport heeft de hele lichaamstaal van vrouwen veranderd, en dus ook die van de mode”, zegt ze. En die missie is met deze runway show wat ons betreft meer dan geslaagd!

Royalty
  • HELLO!, The Guardian
  • NL Beeld / Avalon