Zó gingen William en Kate om met het tell-all interview van de Sussex’jes

Die stiff upperlip? Winning!

Journaliste en society-watcher Ella Vermeulen becommentarieert de wereld van Hollywood en omstreken.

Hoe demonteer je als koningshuis een mediabom zoals het interview van de Sussex’jes met Oprah? Volgens de beproefde methode ‘Never complain, never explain’, zo blijkt. Er werd kies gemurmeld dat het stel ‘geliefde familieleden’ bleef, geheel in stijl met hoe koningin Beatrix haar loslippige nichtje in 2003 liet weten ‘uit liefde voor prinses Margarita niets te willen zeggen’. En vervolgens gingen de Windsors over tot de orde van de dag: begripvol knikken tegen schermen, coronaproof op werkbezoek.

Hertogin Kate legde in een quasi privémoment (wél even de pers getipt) bloemen voor de vermoorde Sarah Everard. Prins William duikelde opzichtig een vriend van kleur op om te voorkomen dat de aantijgingen van racisme aan hem zouden blijven plakken. En Charles en Camilla gingen voor een officieel bezoek naar Griekenland. #corebusiness In Amerika snapten ze er niets van. Oprah had Harry en Meghan zonder één kritische vraag te stellen succesvol in de rol van tekortgedane slachtoffers gecast. Iedereen had het erover.

Oprah's beste vriendin Gayle King had als onbezoldigd woordvoerder van de Sussex’jes de wereld zelfs onheilspellend laten weten dat het eerste gesprek tussen Har en zijn vader ‘onproductief’ was geweest – waarom hapten de Windsors niet? Waarom bood de Queen niet aan om hun kant van het verhaal toe te lichten? Waarom wilde Charles geen mediation bij Dr Phil? Omdat niets een rel zo snel naar de achtergrond laat verdwijnen als ’m gewoon negeren, natuurlijk. De stroom feelgood nieuws uit Buckingham Palace was intussen opmerkelijk. Philip werd ontslagen uit het ziekenhuis, Elizabeth bleek nieuwe pupjes te hebben en er kwamen twee achterkleinzonen bij. Harry en Meghan daarentegen zagen hun Archewell-stafchef Catherine St-Laurent voortijdig vertrekken, wat nog eens het personeelsverloop bij ’t stel onderstreepte.

Als bliksemafleider moesten ze wel Harry’s nieuwe baan – in de categorie: Commissaris van de Echoput – schielijk bekend maken. Het gaat nog lastig worden om de aandacht vast te houden voor de hertog en hertogin van Netflix. Wat moeten we met ‘Haz’, zoals Meghan haar man noemt, als Chief Impact Officer bij een startup die vage peptalks aanbiedt in de vorm van een peperduur abonnement? Hij doet de ‘coachingsessies’ niet eens zelf, Meghan zit ernaast om hem te souffleren in ‘compassie, nederigheid en wijsheid’, de schat. Ik twijfel niet aan hun goede bedoelingen, ik twijfel wel of dit nu op termijn genoeg inkomsten zal genereren om van te leven. Niet dat de Windsors geen problemen hebben. Prins Andrew is een onwelwillende schandvlek op de familie, er dient bezuinigd te worden én men moet diversiteit omarmen om relevant te blijven. En dan het overlijden van prins Philip, wat ook een flinke emotionele deuk in het koningshuis heeft geslagen. Toch geef ik The Firm, ouderwets als ze is, meer overlevingskansen dan het flitsende merk Sussex. Iets met ‘Keep Calm and Carry On’.

PS de nieuwe Beau Monde ligt vanaf deze week in de winkels. Ook kun je 'm online bestellen en dan wordt ie gratis thuisbezorgd ook! Bestel het tijdschrift via deze link.

Bron: Ella Vermeulen | Beeld: BrunoPress

Laatste nieuws