5 eet- en drinktips die je deze warme dagen door gaan helpen

Geen dank!

Met de temperaturen die deze week tot tropische hoogten stijgen, is het belangrijk om je lichaam koel en gehydrateerd te houden. Een belangrijk onderdeel daarvan is alles wat je binnenkrijgt. Dus ben jij benieuwd naar wat je het beste kunt eten en drinken tijdens deze warme dagen? We got you!

1. Minder met alcohol

Er wordt vaak aangenomen dat alcohol en cafeïne uitdroging veroorzaken, maar diëtiste Joanna Gregg van MyFitnessPal zegt dat er in feite niet veel bewijs is dat dit klopt. “Als je echter alcohol of suikerhoudende dranken drinkt in plaats van water, kan dit zeker een verstoring van je hydratatiestatus veroorzaken”, aldus Gregg. Dit houdt in dat je meer naar het toilet moet en dus sneller gedehydrateerd raakt. Het is het beste om vooral zo weinig mogelijk alcohol te nuttigen, dus concentreer je in plaats daarvan op water!

2. Eet veel fruit

We begrijpen dat je op een gegeven moment uitgekeken raakt op al dat water. Gelukkig zijn ook groenten en fruit een geweldige én natuurlijke bron van water. “Het watergehalte in groente en fruit zorgt ervoor dat ze in een groter volume kunnen worden geconsumeerd met minder calorieën”, legt Gregg uit. Gooi dus genoeg komkommer, sinaasappels, aardbeien en tomaten in je koelkast om jezelf gehydrateerd te houden tijdens deze warme dagen.

3. Prepareer koude snacks

Ook kun je fruit verwerken in voorbereide, koude snacks, die volgens Gregg een geweldige manier zijn om je lichaam koel te houden. Geen inspiratie? Probeer bijvoorbeeld selderij met pindakaas, yoghurt met aardbeien of kwark met komkommer. Deze lekkernijen kun je allemaal voorbereiden en makkelijk in de koelkast bewaren, zodat je altijd iets hydraterends te snacken hebt!

4. Wees terughoudend met vlees

Het is niet wetenschappelijk bewezen dat je meer gaat zweten wanneer je vlees eet, maar het eten van grote hoeveelheden vlees kan toch echt je lichaamstemperatuur verhogen. “De vertering van voedsel genereert energie en warmte. Vooral de vertering van eiwitten vereist meer energie om af te breken dan vet en koolhydraten”, vertelt Gregg.

Als je weinig tot geen verschil merkt wanneer je vlees eet, kun je dit natuurlijk gewoon blijven doen. Maar zodra je het Spaans benauwd krijgt bij het eten van vlees, is het misschien verstandig om te overwegen om over te stappen op plantaardige eiwitten of kleinere porties.

5. Luister naar je lichaam

Tot slot is en blijft het belangrijkste advies: luister goed naar wat je lichaam je vertelt. “Aandacht besteden aan je lichaam en diens honger- en dorstsignalen, is de beste manier om je lichaam optimaal te laten presteren, ongeacht de hitte”, aldus Gregg.

Bron: MyFitnessPal, BBC Good Food | Beeld: Adobe Stock

Laatste nieuws