5 tips van een personal trainer om happy en fit de zomer door te komen

Met een blij lijf de zon in!

Lees ook

Op een warme zomerdag vroeg opstaan om in de hitte te gaan hardlopen… daar heeft vrijwel niemand zin in. Maar wat nou als je je wel comfortabel wilt voelen in je bikini of badpak, maar tegelijkertijd ook wilt kunnen genieten van een hapje in de zon? Personal trainer Bas van Beest geeft je vijf tips waarmee je fit én happy de zomer doorkomt.

Gezonde keuze op ijsjesgebied

Een ijsje is verfrissend, maar veel varianten bevatten behoorlijk wat calorieën. Wat is in dat opzicht een goede en gezonde keuze? “Niets zo lekker als even afkoelen met een heerlijk fris ijsje, het hoort ten slotte bij de zomer! Ten eerste is een waterijsje veel beter dan soft-, sorbet- en roomijs”, aldus van Beest. “De calorieën lopen op naar de 120 per bolletje en dat hoorntje is dan nog niet meegerekend. Kies dus voor een waterijsje, mijn tip: een raketje! Voor die 46 kcal zou ik hem zeker niet laten verpieteren in de vriezer.”

Geen wijn, maar spa

Naast ijs zijn we in de zomer ook zeker fan van een koude alcoholische versnapering. Wat is dan een goede optie? “Vaak hoor je dat rode wijn goed is voor je, het versterkt je hart en je zou er zelfs slanker van worden”, zegt van Beest. “Nou zie ik mezelf niet met een rood wijntje op het strand in Zuid-Spanje liggen, dus wat is dan wel zomers en niet meteen een suikerbom? Een glas wodka spa rood bevat 85 calorieën en 0 gram vet en koolhydraten, klinkt niet slecht toch? Lekker citroentje & wat ijsklontjes erbij, laat die zomer maar komen!”

Goede oefening

Naast tips op het gebied van voeding en drankjes heeft Van Beest ook een tip voor een goed werkende fitnessoefening. “Als je van plan bent om de hele zomer in een bikini rond te huppelen, is het natuurlijk wel leuk als je je comfortabel voelt. Met deze oefening train je je bovenbenen en je billen: je plaatst je achterste voet op een verhoging van ongeveer 30-40 cm, spant je buikspieren goed aan en zakt helemaal naar beneden, zodat je knie in een hoek komt van 90 graden. Kom weer helemaal omhoog en herhaal deze beweging acht tot vijftien keer. Dit kan je natuurlijk op een zonnige dag prima met een bankje in het park uitvoeren.”

Samen met iemand anders

Wat nou als je sporten wel leuk vindt, maar niet in je eentje? Volgens Van Beest is er niets mis met vragen om hulp. “Merk je dat je het moeilijk vindt om alleen zin in sporten te maken? Vraag anderen om hulp. Samen even sporten is ten slotte veel leuker dan alleen. Vraag je vriendin of broer om even een strandwandelingetje te maken of wat buikspieroefeningen te doen op je strandhanddoek.” Teamwork makes the (beach) dream work!

Beloning in het vooruitzicht

Tot slot is het volgens Van Beest geen verkeerd idee om jezelf af en toe te belonen. “Ben je op vakantie om 8.00 opgestaan om baantjes te trekken in het nét iets te koude zwembad? Super goed, het is belangrijk om jezelf met beloningen te motiveren! Je hebt een doel behaald en het is dus tijd om jezelf te verwennen. Dit kan bijvoorbeeld door een heerlijke massage op het strand te boeken. Of koop een leuke nieuwe bikini, wat jij wilt!.”

Bron: Beau Monde Archief | Beeld: BrunoPress

Laatste nieuws

Zie ook