Het prinses Charlotte-effect: de impact van een jonge royal

De jonge prinses bewijst steeds vaker dat niet alleen mama Kate een stijlicoon is voor velen.

We snappen allemaal dat fashion lovers de outfits en accessoires van prinses Kate Middleton goed in de gaten houden. Maar ook dochtertje Charlotte heeft al meer dan eens bewezen een echte influencer te zijn.

Stijlicoon

Het werd al snel duidelijk: Kate Middleton is voor velen een waar stijlicoon. Van laarzen tot jurken – als Kate jouw merkje aantrekt, dan kun je je voorbereiden op een absolute stortvloed aan klanten die óók zo’n royalty approved aanvulling op hun kledingkast willen hebben.

Way back in 2010, bij de bekendmaking van haar verloving met prins William, verscheen Catherine in dat bekende blauwe jurkje met die prachtige verlovingsring van Diana om haar vinger. Binnen 24 uur was de saffierblauwe jurk van het merk Issa uitverkocht. En hoewel Charlotte nog láng niet toe is aan een verloving, en we haar láng zo vaak niet zien als moeders, is ook haar stijl-impact niet te miskennen.

Princess Charlotte effect

Volgens een poll van Britse krant The Telegraph in 2021, zou één op de vijf ouders de jonge prinses zien als stijlinspiratie voor hun eigen kroost. Dit was vanaf het állereerste moment duidelijk. Charlotte was slechts 10 uren oud toen zij in de armen van Kate werd vastgelegd op die bekende trappen van het London St Mary’s ziekenhuis. In een klein dekentje werd de jonge prinses aan ons geïntroduceerd…en dat hebben de makers van dat dekentje geweten.

“Binnen een paar minuten merkten we op onze site dat de omslagdoek begon te verkopen”, vertelt directeur Gillian Taylor van het merk G. H. Hurt & Sons over die dag. Het merk zag ruim 100.000 bezoekers uit 183 landen op hun website belanden.

Ook een andere online kinderkledingwinkel kon dit effect bevestigen. “De vraag naar items die prinses Charlotte draagt stijgt gigantisch op onze site.” Zo legt de woordvoerder van het merk Alex and Alexa uit dat na de eerste kiekjes van Charlotte in een bloemenjurkje en roze vestje, er een absolute piek was in het aantal zoekopdrachten naar soortgelijke kledingstukken. Ook na die zoete foto van Queen Elizabeth met haar kleinkinderen en achterkleinkinderen, waar Charlotte een zelfde outfit droeg, zorgde voor een flinke stijging.

Beeld: Brunopress

En na één foto van de kleine Charlotte in roze laarsjes in de sneeuw, stegen zoekopdrachten naar soortgelijke snow boots met maar liefst 97%, schrijft The Telegraph.

Niet blij

Hoewel ouders van jonge kids dus volop inspiratie halen uit zeldzame kiekjes van de piepjonge royal, is één ouder minder blij: Kate herself. Zo steekt de moeder haar kroost regelmatig in dezelfde soort outfits, en dan liefst ook nog van betaalbare merkjes.

Daar heeft de prinses goede redenen voor. Zo wil ze voorkomen dat haar kinderen trendsetters worden en dat alles wat ze dragen meteen wordt uitverkocht. Dezelfde kleren betekent daarnaast ook minder redenen voor fotografen om hun best te doen kiekjes te schieten van de nieuwste outfits van de kleine royals. De keuze om haar kinderen outfits verschillende keren te laten dragen (wanneer ze weet dat ze op de kiek komen), geeft bovendien een boodschap als ‘wij zijn ook maar normale mensen’ af. Helemáál succesvol is de prinses hier dus niet mee…

Bron: The Telegraph, Beau Monde archief | Beeld: Brunopress

Laatste nieuws