‘Koning vliegt altijd in het openbaar belang’

Al dat gependel van de koning tussen Porto Cheli en de rest van de wereld, kan dat nu niet wat goedkoper? Nee, zegt prem...

Al dat gependel van de koning tussen Porto Cheli en de rest van de wereld, kan dat nu niet wat goedkoper? Nee, zegt premier Rutte.

Officieel is koning Willem-Alexander op vakantie in Griekenland. Je weet wel, in dat stulpje waar we de beveiliging en een te duur stuk grond van meefinancieren. Maar de koninklijke agenda gaat intussen door. Zijne Majesteit is aanwezig op de slotdag van de 100ste Vierdaagse, aanstaande vrijdag. En bezoekt op 4, 5 en 6 augustus ook de Olympische Spelen van Rio. Het ligt allemaal bepaald niet pal naast elkaar, maar voor hevige jetlag hoeft de koning ook weer niet te vrezen, want alles – óók eventuele terugvluchten naar Griekenland – gaan allemaal met het regeringsvliegtuig.

De staat betaalt

© Charles Caratini / Getty Images © Charles Caratini / Getty Images

‘De vliegregeling voor leden van het Koninklijk Huis is transparant én riant,’ stelt de NOS. ‘Hij behoedt de minister-president voor lastige vragen en garandeert de koning en de koningin elke dag vrij vliegen. Of het om vluchten in het landsbelang of om privévluchten gaat, doet niet ter zake. De staat betaalt.’ Premier Mark Rutte vatte de werking van deze sinds 2014 geldende vliegregeling voor Willem-Alexander en Máxima als volgt samen: “Zij vliegen altijd in het openbaar belang.” In de PH-KBX Fokker 70, dus. Waarvoor momenteel een opvolger wordt gezocht, want er zal ook in de toekomst veel gevlogen worden.

Perk of the job

© Charles Caratini / Getty Images © Charles Caratini / Getty Images

Naar aanleiding van het Jaarverslag van de Koning 2015 vroegen leden van de Kamercommissie Binnenlandse Zaken hoe onder deze genereuze vliegregeling en “in het kader van de transparantie van de kosten van het Koninklijk Huis” koninklijke privévluchten nog verantwoord kunnen worden. “In de regeling is bepaald dat de koning en zijn echtgenote voor al hun vluchten gebruik kunnen maken van het regeringsvliegtuig of luchtvaartuigen van de krijgsmacht, of dat civiele luchtvaartuigen kunnen worden ingehuurd,” aldus de premier.” Dat zijn toch buitengewoon leuke secundaire arbeidsvoorwaarden, nietwaar?

Fijn budget

© Ralf Juergens / Getty Images © Ralf Juergens / Getty Images

In de praktijk betekent dit dat elk vliegreis van Willem-Alexander naar zijn vakantiehuis in Griekenland in het openbaar belang is. En als Máxima haar familie in Argentinië bezoekt of vanwege haar nevenfunctie als speciaal VN-gezant naar verre bestemmingen vliegt, is dat eveneens in het openbaar belang en dus voor kosten van het rijk (lees: de belastingbetaler). ‘Een regeling waarvan de generositeit schril afsteekt bij de strengheid waarmee politiek en publiek dienstreizen van bewindspersonen plegen te beoordelen. Maar transparantie is geen doel op zich,’ stelt de NOS. Leden van de Tweede Kamer legden de vinger op de zere plek met hun vraag in hoeverre privévluchten van leden van het Koninklijk Huis nu verantwoord worden. Het gaat niet om kleine bedragen. Dit jaar is er 883.000 euro voor geraamd. Tel je daar de vliegkosten van staatsbezoeken en koninklijke reizen naar het Caribisch deel van het koninkrijk (die op andere begrotingen staan) bij op, dan kom je uit op om en nabij 1 miljoen euro per jaar.

Lekker schimmig

© Stringer / Getty Images © Stringer / Getty Images

Het zijn alleen koning en koningin die ongelimiteerd vrij mogen vliegen. De regeling voor prinses Beatrix is verre van transparant. Zij mag op kosten van de staat vliegen “als dat doelmatig is of vanwege de veiligheid of privacy”. Of en wanneer daar sprake van is? Dat is geheim, wat dit kostenpostje voer voor samenzweringstheorieën à la de Groene Draeck maakt.

Laatste nieuws